BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Myślenie twórczo-syntetyczne, krytyczno-analityczne i praktyczno-kontekstualne a sukcesy w szkole dzieci ośmioletnich
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Janina Uszyńska-Jarmoc
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu określenia poziomu wymienionych trzech typów myślenia dzieci, określenia różnic intraindywidualnych oraz uchwycenia związków między wyróżnionymi typami myślenia a osiągnięciami szkolnymi uczniów klas II szkoły podstawowej. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Rysunkowym Testem Twórczego Myślenia TCT-DP w wersji A i B, opracowanym przez Urbana i Jellena, oraz Testem operacyjności myślenia: Diagnoza możliwości intelektualnych dziecka (DMI-2KM) autorstwa Matczak. Ponadto wykorzystano Skalę rozwiązywania problemów życiowych oraz Skalę sukcesów szkolnych. Badaniem objęto 248 dzieci w wieku ośmiu lat (w tym 118 dziewcząt i 130 chłopców). Respondenci uczęszczali do 10 losowo wybranych klas drugich szkół podstawowych w Białymstoku. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że poziom myślenia analitycznego respondentów był średni. Wykazano niewielkie zróżnicowanie zarówno intergrupowe, jak i intragrupowe poziomu myślenia analitycznego. Jednocześnie okazało się, że w siedmiu klasach badani uczniowie uzyskali dość wysokie wyniki pomiaru myślenia twórczego. Natomiast w zakresie myślenia praktycznego wykazano, że w ocenie nauczycieli był on także dość wysoki. Ustalono ponadto, że różnice intergrupowe pod względem poziomu myślenia praktycznego były wyraźniejsze niż w przypadku myślenia analitycznego, ale nie tak duże jak w zakresie myślenia twórczego.

Deskryptory TESE: rozumienie, rozumowanie, dziecko, rozwój dziecka, efekt uczenia się, postępy w nauce, uczenie się, proces uczenia się
TESE descriptors: comprehension, reasoning, child, child development, learning outcome, study progress, learning, learning process
Publikacje:
  • Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Myślenie twórczo-syntetyczne, krytyczno-analityczne i praktyczno-kontekstualne a sukcesy w szkole dzieci ośmioletnich. Psychologia Rozwojowa, 1, 99-107.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"