BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolna motywacja uczniów zdolnych – stan rzeczy
Typ badania: międzynarodowe
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Franz J. Mőnks, Robin Pflüger
Abstrakt:

W pierwszym etapie międzynarodowego badania z 21 krajów Europy (w tym z Polski) wyłoniono korespondentów z fachowym (tj. naukowym albo/i praktycznym) przygotowaniem w zakresie motywowania zdolnych. Sporządzono ankietę, która dotyczyła prawodawstwa szkolnego, kryteriów i kroków identyfikacyjnych, środków motywujących, szkolnictwa podstawowego, ponadpodstawowego, dokształcania oraz badań i doradztwa metodycznego. Korespondenci – po przeprowadzeniu ankiety i wstępnej analizie – zostali zaproszeni na warsztaty Educational Research Workshop (Nijmegen, 5-9 czerwca 2002). W kwietniu 2003 roku korespondenci ponownie otrzymali ankietę, którą mogli uzupełnić o nowe dane. W badanych krajach do identyfikacji uzdolnionych uczniów stosuje się nie tylko oceny, lecz także ocenę nauczyciela, celową obserwację i osiągnięcia pozaszkolne. Na czterech poziomach ISCED uwzględnionych w badaniu wysoki poziom wspierania uzdolnionych uczniów zaprezentowała Finlandia, a zaraz za nią znalazły się Polska, Niemcy, Holandia, Anglia, Węgry i Szwajcaria. W 18 krajach wspieranie uzdolnionych uczniów odbywa się na poziomie szkolnictwa podstawowego. W Polsce nie ma zapisu w prawodawstwie, który uwzględniałby uzdolnionych uczniów. W Finlandii także nie istnieje system wspierania uzdolnionych, ale tam dzieci mogą rozwijać się zgodnie z własnymi możliwościami dzięki zróżnicowanemu podejściu do indywidualnych potrzeb szkolno-rozwojowych każdego ucznia.

Deskryptory TESE: wiedza, motywacja, uzdolniony, uzdolniony uczeń, efekt uczenia się, program nauczania
TESE descriptors: knowledge, motivation, gifted, gifted pupil, learning outcome, curriculum
Publikacje:
  • Mőnks, F.J. i Pflüger, R. (2005). Szkolna motywacja uczniów zdolnych – stan rzeczy. W: W. Limont i J. Cieślikowska (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych (t. 2, s. 95-106). Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"