Abstrakt: |
W pierwszym etapie międzynarodowego badania z 21 krajów Europy (w tym z Polski) wyłoniono korespondentów z fachowym (tj. naukowym albo/i praktycznym) przygotowaniem w zakresie motywowania zdolnych. Sporządzono ankietę, która dotyczyła prawodawstwa szkolnego, kryteriów i kroków identyfikacyjnych, środków motywujących, szkolnictwa podstawowego, ponadpodstawowego, dokształcania oraz badań i doradztwa metodycznego. Korespondenci – po przeprowadzeniu ankiety i wstępnej analizie – zostali zaproszeni na warsztaty Educational Research Workshop (Nijmegen, 5-9 czerwca 2002). W kwietniu 2003 roku korespondenci ponownie otrzymali ankietę, którą mogli uzupełnić o nowe dane. W badanych krajach do identyfikacji uzdolnionych uczniów stosuje się nie tylko oceny, lecz także ocenę nauczyciela, celową obserwację i osiągnięcia pozaszkolne. Na czterech poziomach ISCED uwzględnionych w badaniu wysoki poziom wspierania uzdolnionych uczniów zaprezentowała Finlandia, a zaraz za nią znalazły się Polska, Niemcy, Holandia, Anglia, Węgry i Szwajcaria. W 18 krajach wspieranie uzdolnionych uczniów odbywa się na poziomie szkolnictwa podstawowego. W Polsce nie ma zapisu w prawodawstwie, który uwzględniałby uzdolnionych uczniów. W Finlandii także nie istnieje system wspierania uzdolnionych, ale tam dzieci mogą rozwijać się zgodnie z własnymi możliwościami dzięki zróżnicowanemu podejściu do indywidualnych potrzeb szkolno-rozwojowych każdego ucznia. |