BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Szkolna profilaktyka zachowań patologicznych w opinii nauczycieli
Data: [2003]
Badacz: Monika Szpringer
Abstrakt:

Celem badania było poznanie skuteczności profilaktyki społecznej w szkołach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych na podstawie opinii nauczycieli i wychowawców. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety skierowanej do dyrektorów szkół, pedagogów szkolnych i nauczycieli-wychowawców oraz analizę dokumentów. Badaniem objęto 891 placówek szkolnych i opiekuńczo-wychowawczych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zagrożenie patologią dotyczy zdaniem respondentów 20% wychowanków. Głównymi przejawami patologii społecznej były w odczuciu badanych uzależnienia oraz agresja i przestępczość. Najczęściej spotykano się z zachowaniami agresywnymi, które zaobserwowało 81,3% badanych. Na kolejnych miejscach znalazło się palenie papierosów i picie alkoholu. Za główną przyczynę patologii społecznej uznawano kryzys rodziny (79,2%). Na kryzys edukacji wskazało jedynie 11,4% badanych. 23,7% dostrzegało związek między patologią a środkami masowego przekazu. Realizację programów profilaktycznych potwierdziło 75,7% respondentów, ponad 20% szkół nie prowadziło zaś żadnych programów zapobiegania zjawiskom patologii. Realizowane programy ukierunkowane były głównie na uzależnienia (najczęściej od alkoholu), AIDS i przestępczość, rzadko były to programy dotyczące agresji, uzależnienia od komputera (TIK), anoreksji czy bulimii. Zajęcia profilaktyczne realizowano najczęściej na godzinach wychowawczych i specjalnie przygotowanych zajęciach przez wychowawców klas, pedagogów szkolnych i nauczycieli poszczególnych przedmiotów. Zajęcia takie miały charakter obligatoryjny. Największego wsparcia w realizacji programów profilaktycznych udzielały resorty oświaty oraz sprawiedliwości.

Deskryptory TESE: profilaktyka, dziecko zagrożone, nauczyciel, narkomania, zachowania
TESE descriptors: prevention, child at risk, teacher, drug abuse, behaviour
Publikacje:
  • Szpringer, M. (2003). Szkolna profilaktyka zachowań patologicznych w opinii nauczycieli. Edukacja, 58-69.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"