Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: jaka jest rola nauczycieli akademickich w kształtowaniu kultury szkoły wyższej? jaka jest opinia studentów na ten temat? jaka jest opinia samych nauczycieli na temat kultury szkoły? Za powyższe wskaźniki przyjęto (za Krzysztofem Polakiem): rozumienie przez ankietowanych pojęcia kultury szkoły i jej elementów, relacje między nauczycielami i studentami; sposoby komunikowania się uczestników tych relacji; wartości uznawane przez nauczycieli; normy panujące w badanych uczelniach; zwyczaje i rytuały utrzymywane w placówkach; działalność w organizacjach studenckich; rolę przestrzeni w kształtowaniu relacji między studentami a nauczycielami. Badanie przeprowadzono w dwóch częściach: w 2008 zebrano opinie 208 studentów (Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II i Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej); w 2010 sondażem objęto także wykładowców KUL-u, PWSZ w Białej Podlaskiej oraz Wyższej Szkoły Nauk Społecznych w Lublinie (71 osób, w tym 82% stanowili nauczyciele z KUL-u). Do zebrania materiału wykorzystano ankietę w wersji elektronicznej, którą zamieszczono na specjalnej platformie komunikacyjnej e-kul, oraz ankietę w wersji tradycyjnej. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że opinie studentów oraz wykładowców na temat kultury szkoły wyższej w znacznej mierze były zbieżne. Do składników kultury zaliczono przede wszystkim zachowania i kulturę osobistą wszystkich pracowników uczelni, klimat panujący w szkole, imprezy naukowe i kulturalne, poziom uprawiania nauki oraz tradycje uczelni. Według 88% wykładowców posiadają oni autorytet moralny i naukowy w środowisku uczelni (odsetek studentów potwierdzających, że zasługują na to miano, wynosił 75%). Dodatkowo stwierdzono, że po 72% studentów oraz nauczycieli akademickich doceniało rolę szkoły wyższej w kształtowaniu osobowości (osoby studiujące zwracały uwagę na przekazywaną wiedzę, wykładowcy natomiast akcentowali znaczenie swojego zachowania i własnego przykładu, a także uczestniczenie w zajęciach oferowanych przez uczelnię). |