Abstrakt: |
Celem badania było określenie stopnia, w jakim wyjazdy turystyczne umożliwiają młodzieży realizowanie deklarowanych najważniejszych wartości w życiu. Badaniem objęto uczniów krakowskich szkół ponadgimnazjalnych. Na materiał badawczy składało się 271 wypełnionych Kwestionariuszy Samowychowania (KS), w których młodzież wyraziła swój stosunek do wartości, oraz 441 prac pisemnych na temat Moje samodzielne wyjazdy – szanse czy zagrożenia? Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że wyjazdy turystyczne stanowiły dla młodzieży okazję do samowychowania i realizacji wielu życiowych wartości. Szczególnie istotną rolę w tym kontekście pełniły wyjazdy samodzielne, pozwalające sprawdzić się w sytuacji pełnej swobody oraz potwierdzić trwałość wielu wartości moralnych. Wyjazdy kształtowały zdaniem badanych cechy osobowości, w tym przede wszystkim samodzielność i odpowiedzialność, ale również tolerancję, gotowość do niesienia innym pomocy, troskliwość, opiekuńczość, szczerość, życzliwość, koleżeństwo itp. Pomagały również w doskonaleniu niezbędnych w życiu umiejętności, takich jak radzenie sobie w trudnych sytuacjach, podejmowanie decyzji czy gospodarowanie pieniędzmi. Wyjazdy rodzinne sprzyjały z kolei realizacji wartości rodzinnych, natomiast pielgrzymki czy oazy – wartości religijnych. |