Tytuł badania: |
Świadomość wychowawcza jako przestrzeń edukacji w opiniach potencjalnych rodziców |
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Irena Bartusiak, Mirosław Kowalski |
Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiła ocena świadomości oraz umiejętności wychowawczych wśród osób studiujących wybrane kierunki pedagogiczne. O wypełnienie ankiety poproszono 110 studentów (w tym 78 z Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu i 32 z Kolegium Karkonoskiego w Jeleniej Górze). 66% badanych stanowiły kobiety, a średni wiek uczestników wynosił 22 lata. Pod względem wykształcenia rodziców 45% studentów deklarowało wykształcenie średnie, następnie 39% wyższe oraz 26% zawodowe. W wyniku przeprowadzonego badania okazało się, że odsetek osób chcących założyć rodzinę wynosił 71% wśród kobiet oraz 38% wśród mężczyzn. Brak chęci wyraziło 35% osób, natomiast 27% było niezdecydowanych. Zdaniem 53% respondentów wychowanie jest wspieraniem i stymulowaniem rozwoju dziecka, 43% zdefiniowało je jako kształtowanie osobowości zgodnie z danym wzorcem, natomiast dla 4% wychowanie jest wyrazem podporządkowania się woli rodziców. Według 63% ankietowanych bicie dziecka oznacza absolutną bezradność wychowawczą i według nich nie powinno się stosować kar fizycznych. Zwrócono jednak uwagę, że zdaniem 36% studentów bicie jest elementem niezbędnej „terapii szokowej”, która w niektórych sytuacjach jest nieodzowna w prawidłowym wychowaniu. 62% ankietowanych uważało poziom swojej wiedzy pedagogicznej jako dobry (59% wyraziło także zaufanie do swoich zdolności pedagogicznych). Z kolei odsetek osób krytycznie oceniających swoją wiedzę wynosił 31%. |
Deskryptory TESE: |
edukacja, wychowanie dziecka, student, kompetencje społeczne, relacja rodzice – dziecko, rodzina, rodzice |
TESE descriptors: |
education, child rearing, student, social competences, parent-child relation, family, parents |
Publikacje: |
- Bartusiak, I. i Kowalski, M. (2010). Świadomość wychowawcza jako przestrzeń edukacji w opiniach potencjalnych rodziców. Społeczeństwo i Rodzina, 4, 25-33.
|