BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Model Stylu Twórczego Zachowania a poziom innowacyjności przyszłej pracy studentów
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Artur Domurat, Andrzej Strzałecki
Abstrakt:

Badanie zostało zrealizowane ze środków na badania statutowe Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (BST 1 134/2006); miało ono na celu określenie zależności między poziomem twórczego myślenia a preferencjami studentów odnośnie przyszłego zatrudnienia (innowacyjnością ich przyszłej pracy). W badaniu wykorzystano autorski model teoretyczny Stylu twórczego zachowania (STZ) oraz kwestionariusz Style zachowania się mierzący następujące zmienne niezależne: siłę ego, giętkość struktur poznawczych, wewnętrzną sterowność, samorealizację i aprobatę życia. Wśród zmiennych zależnych znalazł się wynik na skali innowacyjność przyszłej pracy oraz odpowiedzi na pytania o charakter przyszłej pracy (zmienna charakter przyszłej pracy). Badaniem objęto 200 studentów Uniwersytetu Warszawskiego w wieku 18-26 lat, w tym 100 kobiet i 100 mężczyzn. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zależność istotną statystycznie między trzema spośród pięciu wymiarów twórczości oraz przewidywaną innowacyjnością przyszłej pracy zawodowej. Wymiary te to: wewnętrzna sterowność, samorealizacja i giętkość struktur poznawczych. Zaobserwowano również różnice w poziomie twórczości między studentami planującymi różne rodzaje kariery. Badani pragnący zostać pracownikami najemnymi cechowali się niskim poziomem siły ego i samorealizacji. Z kolei osoby planujące zostać menedżerami charakteryzował wysoki poziom siły ego i samorealizacji oraz umiarkowany poziom wewnętrznej sterowności. Przyszłych przedsiębiorców wyróżniał przede wszystkim wysoki poziom giętkości struktur i wewnętrznej sterowności.

Deskryptory TESE: student, kariera zawodowa, praca, postawa, uzdolniony uczeń, psychologia
TESE descriptors: student, career, labour, attitude, gifted pupil, psychology
Publikacje:
  • Strzałecki, A. i Domurat, A. (2009). Model Stylu Twórczego Zachowania a poziom innowacyjności przyszłej pracy studentów. Czasopismo Psychologiczne, 2, 141-152.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"