Tytuł badania: |
Model Stylu Twórczego Zachowania a poziom innowacyjności przyszłej pracy studentów |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Artur Domurat, Andrzej Strzałecki |
Abstrakt: |
Badanie zostało zrealizowane ze środków na badania statutowe Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (BST 1 134/2006); miało ono na celu określenie zależności między poziomem twórczego myślenia a preferencjami studentów odnośnie przyszłego zatrudnienia (innowacyjnością ich przyszłej pracy). W badaniu wykorzystano autorski model teoretyczny Stylu twórczego zachowania (STZ) oraz kwestionariusz Style zachowania się mierzący następujące zmienne niezależne: siłę ego, giętkość struktur poznawczych, wewnętrzną sterowność, samorealizację i aprobatę życia. Wśród zmiennych zależnych znalazł się wynik na skali innowacyjność przyszłej pracy oraz odpowiedzi na pytania o charakter przyszłej pracy (zmienna charakter przyszłej pracy). Badaniem objęto 200 studentów Uniwersytetu Warszawskiego w wieku 18-26 lat, w tym 100 kobiet i 100 mężczyzn. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zależność istotną statystycznie między trzema spośród pięciu wymiarów twórczości oraz przewidywaną innowacyjnością przyszłej pracy zawodowej. Wymiary te to: wewnętrzna sterowność, samorealizacja i giętkość struktur poznawczych. Zaobserwowano również różnice w poziomie twórczości między studentami planującymi różne rodzaje kariery. Badani pragnący zostać pracownikami najemnymi cechowali się niskim poziomem siły ego i samorealizacji. Z kolei osoby planujące zostać menedżerami charakteryzował wysoki poziom siły ego i samorealizacji oraz umiarkowany poziom wewnętrznej sterowności. Przyszłych przedsiębiorców wyróżniał przede wszystkim wysoki poziom giętkości struktur i wewnętrznej sterowności. |
Deskryptory TESE: |
student, kariera zawodowa, praca, postawa, uzdolniony uczeń, psychologia |
TESE descriptors: |
student, career, labour, attitude, gifted pupil, psychology |
Publikacje: |
- Strzałecki, A. i Domurat, A. (2009). Model Stylu Twórczego Zachowania a poziom innowacyjności przyszłej pracy studentów. Czasopismo Psychologiczne, 2, 141-152.
|