Obserwuj
Tytuł badania: |
Gospodarowanie wiedzą z badań własnych studentów |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Radosław Walczak, Marta Zdybek, Przemysław Zdybek |
Abstrakt: |
W badaniu przyjęto m.in. następujące hipotezy: Studenci częściej wybierają odpowiedź, że są oceniani gorzej za badania, które im nie wychodzą, niż odpowiedź, że są oceniani tak samo lub oceniani lepiej. Studenci częściej zgadzają się z twierdzeniem, iż w badaniu eksperymentalnym powinno dążyć się do uzyskania istotnych statystycznie różnic za wszelką cenę, niż ze zdaniem przeciwnym. Studenci częściej zgadzają się z twierdzeniem: znam kogoś, kto sam wpisywał dane zamiast przeprowadzić badanie w porównaniu do twierdzenia przeciwnego. Do zebrania materiału wykorzystano ankietę internetową. W badaniu wzięły udział 123 osoby – studenci i doktoranci psychologii. Średnia wieku respondentów wyniosła 24,2 roku. W badanej próbie znalazło się 107 kobiet, a także 23 doktorantów obojga płci. 79,7% badanych studiowało w trybie dziennym. Średnia liczba projektów, w których brali udział respondenci: 3,30. Samodzielnie uczestnicy realizowali 2,4 projektu badawczego (SD = 1,7). Badani wymienili następujące rodzaje popełnionych oszustw: „poprawianie” danych w bazie danych – 15 w przypadku badania w pracownikiem naukowym i 56 z innymi studentami; zwiększenie liczby osób badanych przez duplikowanie danych – cztery wskazania w odniesieniu do badania z pracownikiem naukowym i 25 z innymi studentami; wymyślanie baz danych od początku do końca – cztery wskazania w odniesieniu do badania z pracownikiem naukowym i 27 z innymi studentami; 105 respondentów nie spotkało się z taką sytuacją w przypadku badania z pracownikiem naukowym, a 52 – badania z innymi studentami. Nie stwierdzono – zgodnie z odpowiedziami studentów – by tendencja do manipulowania wynikami zmieniała się wraz z rozwojem naukowym.
|
Autorskie słowa kluczowe: |
oszustwo, Stapel, plagiat, nieuczciwość studentów, ankieta, fałszowanie danych, HARKing |
Author's Keywords: |
fraud, Stapel, plagiarism, students misconduct, survey, data falsification, HARKing |
Deskryptory TESE: |
oszustwo, badania edukacyjne, student, postawa, psychologia |
TESE descriptors: |
cheating, educational research, student, attitude, psychology |
Publikacje: |
- Zdybek, P., Walczak, R i Zdybek, M. (2012). Historia zwykłego oszustwa. Nieuczciwość akademicka widziana oczami studentów psychologii. Psychologia Społeczna, 3, 234-244.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.