BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gotowość do nauki czytania i pisania a ryzyko dysleksji u sześciolatków
Data: listopad 2010 – styczeń 2011
Badacz: Marta Bogdanowicz, Natalia Lisowska
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza gotowości szkolnej dzieci pięcio- i sześcioletnich z miasta oraz określenie zależności między poziomem gotowości szkolnej a ryzykiem dysleksji. W badaniu wykorzystano baterię metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci „Bateria – 5/6S”w opracowaniu M. Bogdanowicz, D. Kalki, B.M. Radtke i U. Sajewicz-Radtke oraz Skalę Ryzyka Dysleksji dla dzieci wstępujących do szkoły (SRD-6) autorstwa M. Bogdanowicz. Badaniem objęto 345 dzieci w wieku pięciu i sześciu lat z sopockich przedszkoli (cała populacja), w tym 170 dziewcząt i 170 chłopców. Rozkład wyników pomiaru gotowości szkolnej okazał się zbliżony do rozkładu normalnego, natomiast pomiar ryzyka dysleksji pozwolił stwierdzić, że 13,3% dzieci charakteryzowało się umiarkowanym ryzykiem dysleksji, a 0,4% wysokim. Wynik ten był porównywalny do badania przeprowadzonego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Sopocie przy użyciu Skali Ryzyka Dysleksji (SRD). 71,1% badanych wykazywało symptomy ryzyka dysleksji, a 14,5% znajdowało się na pograniczu normy. Porównanie wyników pięcio- i sześciolatków ujawniło, że były one podobne. Występowanie symptomów ryzyka dysleksji nie pojawiało się zatem nagle, lecz mogło być obserwowane od wczesnych lat życia dzieci. Stwierdzono również, że im większe trudności miało dziecko w zakresie analizy lub syntezy głoskowej lub rozpoznawania rymów i aliteracji, tym większe było prawdopodobieństwo ryzyka dysleksji. Nie stwierdzono zależności między tempem nazywania obrazków oraz orientacji w prawej i lewej stronie ciała a ryzykiem dysleksji, za to wyniki próby „przerysowywanie figur” istotnie różnicowały dzieci z ryzykiem dysleksji i bez ryzyka dysleksji. Badanie motoryki małej i dużej ujawniło, że dzieci obarczone ryzykiem dysleksji miały trudności ze skakaniem, utrzymywaniem się w czasie stania na jednej nodze, jazdą na rowerze, wykonaniem figury „jaskółka”, prawidłowym trzymaniem długopisu, dokładnym kolorowaniem i rysowaniem szlaczków.

Deskryptory TESE: wiek wstępowania do szkoły, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, trudności w czytaniu, trudności w nauce, obszar miejski
TESE descriptors: school starting age, transition from pre-primary to primary education, reading difficulty, learning difficulty, urban area
Publikacje:
  • Bogdanowicz, M. i Lisowska, N. (2013). Gotowość do nauki czytania i pisania a ryzyko dysleksji u sześciolatków. Dysleksja, 2(16), 5-15.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"