BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Gombrowicz – a kto to taki?
Data: 1991 – 1992
Badacz: Stanisław Bortnowski
Abstrakt:

Celem badania było poznanie wiedzy uczniów szkół średnich na temat twórczości i życiorysu Witolda Gombrowicza, a także określenie stosunku uczniów do pisarza. Założono, że uczniowie klas trzecich liceów ogólnokształcących i klas czwartych techników nie wiedzą nic albo prawie nic o Gombrowiczu przed lekcjami poświęconymi powieści Ferdydurke. Jedynie w klasach uzdolnionych – tę i poprzednią hipotezę potwierdziły badania – uczniowie wiedzą nieco więcej o twórczości i biografii Gombrowicza. Badaniem objęto 459 uczniów 16 szkół średnich, w tym dwóch techników i 14 liceów ogólnokształcących. Na podstawie odpowiedzi podzielono uczniów na następujące kategorie: 1) pisarz nieznany (żadnej informacji, czasem jedna przypadkowa): 159 osób; 2) pisarz znany tylko z nazwiska (od dwóch do czterech konkretnych informacji): 188 osób; 3) pisarz, o którym się coś wie (kilka fragmentarycznych informacji, próby lektury powieści): 61 osób; 4) pisarz znany, trochę czytany (niezła albo dobra orientacja w życiu i twórczości Gombrowicza): 44 osoby; 5) pisarz dobrze znany, często wielbiony (lektura utworów, wiedza o życiu, umiejętność oceny dzieł): sześć osób. Na podstawie zgromadzonego materiału wyciągnięto następujące wnioski: w najsłabszych klasach prawie wszyscy uczniowie nie wiedzą nic o Gombrowiczu, dlatego podczas lekcji nie należy odwoływać się do ich znajomości biografii i książek pisarza; w klasach średnich można nawiązać z uczniami rozmowę o Gombrowiczu, lecz należy spodziewać się opinii obrazoburczych, kontrowersyjnych, które mogą pomóc w sproblematyzowaniu tematu zajęć; uczniowie klas najzdolniejszych mogą przygotować referaty – jeśli interesują się Gombrowiczem hobbystycznie – na temat życia i twórczości pisarza; można nawiązać z nimi rozmowę i zebrać opinie „za” Gombrowiczem oraz „przeciw” niemu; informacje o Gombrowiczu docierają do uczniów ze środków masowego przekazu; można posłużyć się nagraniami spektakli podczas omawiania twórczości Gombrowicza; w klasach humanistycznych można omówić konteksty i kontynuacje związane z utworami Gombrowicza.

Deskryptory TESE: literatura, kultura, szkoła średnia, literatura dla dzieci i młodzieży, czytanie, wiedza
TESE descriptors: literature, culture, secondary school, children's and youth literature, reading, knowledge
Publikacje:
  • Bortnowski, S. (1991/1992). Gombrowicz – a kto to taki? Język Polski w Szkole Średniej, 2, 81-91.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"