Obserwuj
Tytuł badania: |
Konflikt między pracą i rodziną a wypalenie zawodowe. Pośrednicząca rola zasobów zawodowych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Łukasz Baka |
Abstrakt: |
Sformułowano dwie hipotezy badawcze: Konflikt między pracą i rodziną wiąże się dodatnio z wypaleniem zawodowym. Ogólne i specyficzne przekonania o własnej skuteczności mediują związek konfliktu między pracą i rodziną z wypaleniem zawodowym. W badaniu wzięło udział 291 nauczycieli klas I-III szkół podstawowych (N = 68), klas IV-VI (N = 68), gimnazjów (N = 60) oraz szkół średnich (N = 95). 86,9% respondentów stanowiły kobiety. Średnia wieku badanych wynosiła 39,79 roku, SD = 8,24. Średnia stażu pracy: 14,81 roku, SD = 8,41. Średni czas przeznaczany na pracę zawodową w domu i szkole: 27 godzin tygodniowo, SD = 10,23. Nauczyciele pracowali w placówkach częstochowskich. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz anonimowej ankiety. Na podstawie wyników badania potwierdzono pierwszą hipotezę – w istocie konflikty między pracą a rodziną były związane z wypaleniem zawodowym; wynik zgodny z badaniami amerykańskimi (Lambert i in., 2010; Rupert i in., 2009) oraz kanadyjskimi (Burke i Greenglass, 2001). Jeśli chodzi o hipotezę drugą, konflikt praca – rodzina wiązał się z ogólnymi i specyficznymi przekonaniami o własnej skuteczności, a więc to poczucie własnej skuteczności może potencjalnie mediować jedynie efekt konfliktu rodzina – praca na wypalenie. Z kolei konflikt rodzina – praca okazał się bezpośrednio albo pośrednio związany z wypaleniem.
|
Autorskie słowa kluczowe: |
konflikt praca – rodzina, wypalenie zawodowe, poczucie skuteczności, efekt mediacyjny |
Author's Keywords: |
work–family conflict, job burnout, self-efficacy, mediating effect |
Deskryptory TESE: |
praca, rodzina, dobre samopoczucie, wypoczynek, kompetencje |
TESE descriptors: |
labour, family, well-being, leisure, competence |
Publikacje: |
- Baka, Ł. (2011). Konflikt między pracą i rodziną a wypalenie zawodowe. Pośrednicząca rola zasobów zawodowych. Psychologia Społeczna, 4, 367-374
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.