Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu kontynuacji (druga część) projektu badawczego diagnozującego system wartości nauczycieli (N = 838) zatrudnionych w szkołach różnego typu (w tym 301 ze szkół podstawowych, 188 z liceów ogólnokształcących i 349 ze szkół zawodowych) z 11 województw (w tym ciechanowskiego, ostrołęckiego, warszawskiego, skierniewickiego, chełmskiego, radomskiego, kieleckiego, katowickiego, krakowskiego, tarnobrzeskiego i tarnowskiego). Próbę stanowiło także 2090 uczniów oraz 1405 rodziców. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano zmieniony kwestionariusz 100 zdań – 100 opinii. Pedagodzy ze szkół podstawowych najwyżej cenili wartości prospołeczne, następnie: afiliacyjne, wartości związane z pracą oraz wartości edukacyjne i kulturalne. Ankietowani pracujący w liceach ogólnokształcących na pierwszym miejscu stawiali wartości afiliacyjne oraz społeczne, w dalszej kolejności wartości związane z pracą, kulturalne oraz edukacyjne. Natomiast pedagodzy zatrudnieni w szkołach zawodowych najwyżej cenili wartości prospołeczne, afiliacyjne oraz związane z pracą, następnie edukacyjne, kulturalne i obywatelskie. Zgromadzony materiał pozwolił jednoznacznie wykazać, że badani prezentowali silną orientację prospołeczną, natomiast sfera prywatna w życiu nauczycieli zdawała się pozostawać na dalszym planie. Okazało się również, że wartości hedonistyczne nie były cenione przez ankietowanych. |