Tytuł badania: |
Nauczyciele o zmianach w edukacji środowiskowej wprowadzonych przez reformę |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 2000 – maj 2001 |
Badacz: |
Renata Stoczkowska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy stanu realizacji kształcenia ekologicznego przed 1 września 1999 roku, a także analizy sposobów wdrażania postanowień ustawy o reformie systemu szkolnego w Polsce. Ankietą objęto 500 nauczycieli (w tym 470 kobiet oraz 30 mężczyzn) biologii lub przyrody, zatrudnionych w szkołach podstawowych w całym kraju. Wśród respondentów większość stanowiły osoby pracujące w środowisku wiejskim (51%). Pod względem stażu pracy dominowali nauczyciele czynni zawodowo od sześciu do 15 lat (45%) oraz od 16 do 25 lat (36%). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że reforma oświaty wpłynęła na pewien wzrost intensywności edukacji ekologicznej (znaczny wzrost poziomu w tym zakresie najczęściej zauważali pedagodzy z najdłuższym stażem pracy). Stwierdzono również, że ścieżka ekologiczna realizowana była najczęściej na lekcjach przyrody podczas wprowadzania treści zbieżnych. Okazało się również, że w szkołach zlokalizowanych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców oraz na wsiach ścieżkę częściej realizowano zgodnie z propozycjami znajdującymi się w programach i podręcznikach. Natomiast w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców zaobserwowano częste opracowywanie szkolnych programów realizacji ścieżki. |
Deskryptory TESE: |
reforma programu nauczania, edukacja, jakość kształcenia, nauczyciel, nauka o środowisku, nauki przyrodnicze, środowisko, biologia, podręcznik |
TESE descriptors: |
curriculum reform, education, quality of education, teacher, environmental education, natural sciences, environment, biology, textbook |
Publikacje: |
- Stoczkowska, R. (2002). Nauczyciele o zmianach w edukacji środowiskowej wprowadzonych przez reformę. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2(2), 34-46.
|