Abstrakt: |
Celem badania było poznanie oceny dyrektorów i nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów dotyczącej ich zdrowia i obecnego życia, relacji między nauczycielami, satysfakcji z pracy i kreatywności oraz obciążenia pracą. Kontekstem dla tych opinii było upłynięcie trzech lat od wdrożenia reformy systemu edukacji. Badanie przeprowadzono w ramach międzynarodowego badania cyklicznego nad Zachowaniami Zdrowotnymi Młodzieży Szkolnej HBSC (Health Behaviour in School-aged Cholden: A WHO Collaborative Cross-national Study) z wykorzystaniem ankiety Środowisko szkoły a zdrowie przeznaczonej dla dyrektorów i nauczycieli ze szkół, do których uczęszczali uczniowie wylosowani do badania HBSC. W próbie znalazły się łącznie 534 osoby, w tym 253 dyrektorów szkół oraz ich zastępców (88%) oraz 281 nauczycieli-wychowawców klas piątych szkół podstawowych oraz klas pierwszych i trzecich gimnazjów. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych lepiej oceniali swoje zdrowie i poczucie szczęścia niż przeciętny Polak, mimo wielu negatywnych czynników związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela. Większość nauczycieli lubiło swoją pracę, wykazywało się kreatywnością oraz pozytywnie oceniało swoje relacje z innymi nauczycielami. Wśród zagrożeń dla dobrostanu nauczycieli największe znaczenie okazało się mieć poczucie przeciążenia pracą oraz niepewność co do dalszego zatrudnienia. Stwierdzono pewne różnice między opiniami dyrektorów i nauczycieli, nie były one jednak istotne statystycznie. Dyrektorzy nieco lepiej oceniali swoje zdrowie jako bardzo dobre i częściej uważali, że są bardzo szczęśliwi. Ponadto nieco lepiej oceniali swoje relacje z innymi nauczycielami i częściej wyrażali opinię, że większość nauczycieli lubi swoją pracę. Nieco rzadziej natomiast uważali, że nauczyciele są kreatywni, nadmiernie obciążeni zadaniami związanymi z reformą oraz niepewni co do dalszego zatrudnienia. Dyrektorzy nieco częściej od nauczycieli mieli poczucie przeciążenia pracą szkolną. |