BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Społeczna – czy bezpieczniejsza?
Instytucja:
Data: maj 1991 – czerwiec 1991
Badacz: Joanna Kawałko
Abstrakt:

Badanie zostało przeprowadzone w ramach przygotowywania pracy magisterskiej poświęconej analizie funkcjonowania różnych typów szkół. Miało ono charakter ankietowy i obejmowało uczniów szczecińskich szkół średnich państwowych i społecznych (N = 150). Odpowiedzi na pytania dotyczące poczucia bezpieczeństwa wykazały, że uczniowie szkół społecznych częściej czują się zagrożeni ze strony rówieśników (14%) niż uczniowie szkół państwowych (1%). Odwrotna sytuacja miała miejsce w przypadku poczucia zagrożenia ze strony nauczycieli – uczniowie szkół państwowych częściej obawiali się nauczycieli i ich zmiennego humoru (odpowiednio 65% i 10%) niż uczniowie szkół społecznych (odpowiednio 38% i 0%). Strach przed pozostaniem w tej samej klasie dotyczył 5% uczniów szkół państwowych i 12% uczniów szkół społecznych. Uczniowie szkół społecznych rzadziej deklarowali, że najczęściej stosowaną karą jest ocena niedostateczna czy ośmieszenie. Najbardziej cenioną nagrodą była ich zdaniem dobra ocena i uznanie, dla uczniów szkół państwowych – dobra ocena i pochwała. Uczniowie szkół publicznych rzadziej rozmawiali z nauczycielami i mieli mniejsze poczucie wpływu na sprawy szkolne (50%), częściej też wykazywali brak zaufania w stosunku do nauczycieli (15% zadeklarowało, że nauczycielom nie powierza się tajemnic; w szkołach społecznych: 6%) i twierdzili, że nauczyciele nie utrzymują żadnych kontaktów z rodzicami (50%). W szkołach społecznych częściej niż w publicznych wymieniano wiedzę jako decydujący czynnik wpływający na ocenę (55% w społecznych, 38% w państwowych), rzadziej też oceniano sposób oceny jako niesprawiedliwy (5% w społecznych, 30% w państwowych). Zdaniem uczniów szkół państwowych na ich zmęczenie podczas lekcji wpływało zdenerwowanie przy odpytywaniu (30%), monotonia i nuda (20%) i nadmiar informacji (20%). Na to samo pytanie uczniowie szkół społecznych odpowiadali: monotonia (30%), nadmiar informacji (20%) i wyczerpująca koncentracja uwagi (15%). 5% uczniów szkoły państwowej i 15% uczniów szkoły społecznej odpowiedziało, że po dziewięciu miesiącach nauki nie zauważyli u siebie żadnego z następujących objawów nerwicowych: czerwienienie się, drżenie rąk, uciekanie wzrokiem, jąkanie, obgryzanie paznokci. Spytani o odczucia, jakie mają w niedzielę wieczorem na myśl o pójściu następnego dnia do szkoły, 45% uczniów szkoły państwowej i 30% społecznej odpowiedziało, że czuje wstręt; 10% uczniów obu typów szkół – lęk; zaledwie 6% uczniów szkoły społecznej i 3% państwowej – radość.

Deskryptory TESE: szkoła niepubliczna, bezpieczeństwo, szkoła publiczna, ankieta, niezadowolenie ze szkoły, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: private school, safety, public-sector school, questionnaire, school disaffection, attitude towards school
Publikacje:
  • Kawałko, J. (1992). Społeczna – czy bezpieczniejsza? Edukacja i Dialog, 6, 21-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"