Abstrakt: |
Obserwacją objęto 100 lekcji języka polskiego i matematyki w klasach trzecich czterech szkół podstawowych w województwie szczecińskim. Na podstawie analizy wyników stwierdzono, że podczas prowadzonych zajęć dominowały czynności informujące i kontrolne. Czynności informujące stanowiły 49,7% wszystkich zaobserwowanych, a kontrolne – 38,4%. Czynności korektywne stanowiły jedynie 4,8% wszystkich stosowanych przez nauczycieli. Ponadto odnotowano zastosowanie 4,3% czynności naprowadzających, 1,1% zachęcających uczniów do udziału w lekcji oraz 1,8% motywujących. 11,2% stanowiły czynności informujące o charakterze merytorycznym, oznajmujące uczniom nowe wiadomości. 77,4% stanowiły natomiast czynności informacyjne o charakterze metodycznym, czyli pytania i (częściej) polecenia nauczycieli. Wśród pytań i poleceń dominowały te dotyczące cech, właściwości rzeczy, procesów, zjawisk, zdarzeń, także te wymagające podania gotowej informacji. Czynności korekcyjne wiązały się z ingerowaniem w pracę ucznia, jeśli ten popełnił błąd. Zauważono, że nauczyciele nie próbowali ustalać z uczniem istoty błędu oraz sposobu jego poprawy. Zamiast tego udzielali dodatkowych informacji i uzupełniali objaśnienia. Do czynności motywujących, bardzo rzadko stosowanych przez nauczycieli, zaliczono: wskazywanie użyteczności zadań, popieranie inicjatyw uczniów, wskazywanie perspektyw rozwoju. |