BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzaje i struktura działań i czynności nauczyciela i uczniów w czasie lekcji
Instytucja:
Data: [1991]
Badacz: Janina Świrko-Pilipczuk
Abstrakt:

Obserwacją objęto 100 lekcji języka polskiego i matematyki w klasach trzecich czterech szkół podstawowych w województwie szczecińskim. Na podstawie analizy wyników stwierdzono, że podczas prowadzonych zajęć dominowały czynności informujące i kontrolne. Czynności informujące stanowiły 49,7% wszystkich zaobserwowanych, a kontrolne – 38,4%. Czynności korektywne stanowiły jedynie 4,8% wszystkich stosowanych przez nauczycieli. Ponadto odnotowano zastosowanie 4,3% czynności naprowadzających, 1,1% zachęcających uczniów do udziału w lekcji oraz 1,8% motywujących. 11,2% stanowiły czynności informujące o charakterze merytorycznym, oznajmujące uczniom nowe wiadomości. 77,4% stanowiły natomiast czynności informacyjne o charakterze metodycznym, czyli pytania i (częściej) polecenia nauczycieli. Wśród pytań i poleceń dominowały te dotyczące cech, właściwości rzeczy, procesów, zjawisk, zdarzeń, także te wymagające podania gotowej informacji. Czynności korekcyjne wiązały się z ingerowaniem w pracę ucznia, jeśli ten popełnił błąd. Zauważono, że nauczyciele nie próbowali ustalać z uczniem istoty błędu oraz sposobu jego poprawy. Zamiast tego udzielali dodatkowych informacji i uzupełniali objaśnienia. Do czynności motywujących, bardzo rzadko stosowanych przez nauczycieli, zaliczono: wskazywanie użyteczności zadań, popieranie inicjatyw uczniów, wskazywanie perspektyw rozwoju.

Deskryptory TESE: treści kształcenia, nauczanie, lekcja, ćwiczenie, nauczyciel
TESE descriptors: content of learning, teaching, lesson, exercise, teacher
Publikacje:
  • Świrko-Pilipczuk, J. (1991). Rodzaje i struktura działań i czynności nauczyciela i uczniów w czasie lekcji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 18, 121-131.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"