BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzaje wewnętrznych granic w rodzinie a społeczne kompetencje młodzieży
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Kinga Kaleta
Abstrakt:

Sformułowano dwie hipotezy badawcze: 1. Młodzież z rodzin o wewnętrznych granicach przepuszczalnych charakteryzuje się wyższym poziomem różnych kompetencji społecznych. 2. Młodzież z rodzin o zbyt sztywnych granicach wewnętrznych cechuje niższy poziom społecznych kompetencji. Analizie poddano dane 351 osób – młodzieży z ostatnich i przedostatnich klas szkół średnich (wiek: 17-20 lat). Posłużono się metodą Analizy Środowiska Rodzinnego Marii Ryś (2004) w zmodyfikowanej wersji Kalety (2010). Interpersonalną skuteczność zmierzono za pomocą Kwestionariusza Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak. Na podstawie wyników badania potwierdzono pierwszą hipotezę –  młodzież z rodzin prawidłowych i nadopiekuńczych charakteryzowała się wyższym ogólnym poziomem kompetencji społecznych. Najgorsze wyniki w zakresie kompetencji społecznych otrzymały osoby z rodzin o nieco usztywnionych granicach. Okazało się, że najlepiej radzą sobie w kontakcie intymnym i ekspozycji społecznej osoby z rodzin o elastycznych granicach, czyli z zapewnionym dostępem do pozostałych członków rodziny i ze wsparciem z ich strony. Nieprzepuszczalne granice okazały się kształtować niższe kompetencje społeczne we wszystkich badanych aspektach. W rodzinach o najbardziej sztywnych wewnętrznych granicach najsłabiej rozwijały się kompetencje o charakterze intymnym.

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, systemy rodzinne, wewnętrzne granice w rodzinie, społeczne kompetencje, kontakt intymny, ekspozycja społeczna, asertywność
Author's Keywords: adolescence, family systems, family boundaries, social competence, intimate contact, social exposition, assertiveness
Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, osobowość, relacja rodzice – dziecko, socjalizacja, kompetencje społeczne
TESE descriptors: family, parents, personality, parent-child relation, socialisation, social competences
Publikacje:
  • Kaleta, K. (2010). Rodzaje wewnętrznych granic w rodzinie a społeczne kompetencje młodzieży. Psychologia Rozwojowa, 3, 43-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"