Tytuł badania: |
Rodzaje wewnętrznych granic w rodzinie a społeczne kompetencje młodzieży |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Kinga Kaleta |
Abstrakt: |
Sformułowano dwie hipotezy badawcze: 1. Młodzież z rodzin o wewnętrznych granicach przepuszczalnych charakteryzuje się wyższym poziomem różnych kompetencji społecznych. 2. Młodzież z rodzin o zbyt sztywnych granicach wewnętrznych cechuje niższy poziom społecznych kompetencji. Analizie poddano dane 351 osób – młodzieży z ostatnich i przedostatnich klas szkół średnich (wiek: 17-20 lat). Posłużono się metodą Analizy Środowiska Rodzinnego Marii Ryś (2004) w zmodyfikowanej wersji Kalety (2010). Interpersonalną skuteczność zmierzono za pomocą Kwestionariusza Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak. Na podstawie wyników badania potwierdzono pierwszą hipotezę – młodzież z rodzin prawidłowych i nadopiekuńczych charakteryzowała się wyższym ogólnym poziomem kompetencji społecznych. Najgorsze wyniki w zakresie kompetencji społecznych otrzymały osoby z rodzin o nieco usztywnionych granicach. Okazało się, że najlepiej radzą sobie w kontakcie intymnym i ekspozycji społecznej osoby z rodzin o elastycznych granicach, czyli z zapewnionym dostępem do pozostałych członków rodziny i ze wsparciem z ich strony. Nieprzepuszczalne granice okazały się kształtować niższe kompetencje społeczne we wszystkich badanych aspektach. W rodzinach o najbardziej sztywnych wewnętrznych granicach najsłabiej rozwijały się kompetencje o charakterze intymnym. |
Autorskie słowa kluczowe: |
adolescencja, systemy rodzinne, wewnętrzne granice w rodzinie, społeczne kompetencje, kontakt intymny, ekspozycja społeczna, asertywność |
Author's Keywords: |
adolescence, family systems, family boundaries, social competence, intimate contact, social exposition, assertiveness |
Deskryptory TESE: |
rodzina, rodzice, osobowość, relacja rodzice – dziecko, socjalizacja, kompetencje społeczne |
TESE descriptors: |
family, parents, personality, parent-child relation, socialisation, social competences |
Publikacje: |
- Kaleta, K. (2010). Rodzaje wewnętrznych granic w rodzinie a społeczne kompetencje młodzieży. Psychologia Rozwojowa, 3, 43-56.
|