Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu m.in. ustalenia hierarchii najważniejszych potrzeb społeczności szkolnych (rodziców, uczniów i nauczycieli), czynników dynamizujących dostrzeganie i zaspokajanie potrzeb społeczności szkolnych, a także czynników wpływających na adaptację szkoły do jednych rodzajów potrzeb oraz na brak adaptacji do innych. Sformułowano następujące pytanie problemowe: Jak niepubliczne szkoły podstawowe rozpoznają i zaspokajają potrzeby społeczne najważniejszych podmiotów szkolnych (uczniów, nauczycieli, rodziców)? Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, a w jej ramach – pomiar ankietowy i wywiad. Szkoły niepubliczne objęte badaniami: Katolicka SP w Kielcach, I Społeczna SP w Kielcach, Prywatna SP w Kielcach, Społeczna SP w Starachowicach oraz I Niepubliczna (Prywatna) SP w Busku-Zdroju. W badaniu uczestniczyły także szkoły publiczne: SP 24 w Kielcach, SP 22 w Kielcach, SP 4 w Kielcach, SP 12 w Starachowicach oraz SP 2 w Busku-Zdroju. Badaniem objęto 7319 uczniów klas I-III i ich rodziców, 8496 uczniów klas IV-VI i ich rodziców oraz 1215 nauczycieli. Tylko 11% rodziców uczniów ze szkół społecznych bało się wyrażania własnych potrzeb (w szkole katolickiej i szkołach prywatnych – 22-23%). Okazało się, że w procesie identyfikacji i zaspokajania potrzeb nauczyciele – w porównaniu z rodzicami i uczniami – byli najbardziej pomijani. Badane szkoły niepubliczne były bardziej skłonne dostosowywać program i organizację pracy do potrzeb uczniów i rodziców. |