BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie o kontroli społecznej
Instytucja:
Data: 1990
Badacz: Małgorzata Busłowicz-Egeman, Jerzy Kwaśniewski
Abstrakt:

Przedmiotem badań było postrzeganie i ocena przez młodzież warszawskich szkół średnich zagadnień związanych z szeroko rozumianą społeczną kontrolą zachowań, źródłami, uzasadnieniem jej występowania, środkami i instytucjami, które ją realizują, jej efektywnością itp. Autorzy postawili sobie przede wszystkim cel poznawczy badania – sprawdzenie, jak teorie kontroli społecznej mają się do koncepcji zawartych w tzw. wiedzy potocznej. Badaniami objęto losową grupę 100 uczniów ze szkół średnich w Warszawie. Przeszkoleni studenci Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji przeprowadzili z badanymi wywiady oparte na kwestionariuszu. Zrealizowano także sondaże wśród młodzieży uzależnionej, nauczycieli i pracowników socjalnych. Uczniowie najczęściej opowiadali się za koncepcją umowy społecznej (w kwestionariuszu ujętą słowami: ludzie uzgodnili zakazy i nakazy, żeby wiedzieć, czego się trzymać w stosunkach między sobą) jako źródła kontroli społecznej. Tę możliwość wskazało 39 osób. Zwolennicy umowy społecznej są najczęściej za zaostrzeniem kar za przestępstwa i częściej niż pozostali z badanych deklarowali, że zostali wychowani bardzo łagodnie. Większość uczniów (71%) uważała siebie za ludzi wolnych. 80% badanych deklarowało, że zna inne sposoby niż przemoc w rozwiązywaniu konfliktów. 57% uczniów opowiedziało się za karą śmierci. Ponad 26% badanych uznało za dopuszczalne kary cielesne w wychowaniu dzieci. 56% badanej młodzieży odrzuciło możliwość przymusu dobroczynnego, podczas gdy 40% zadeklarowało, że sami byli poddawani takiemu przymusowi.

Deskryptory TESE: kompetencje społeczne, rozwiązywanie problemów, resocjalizacja, przemoc, konflikt, rozstrzygnięcie sporu
TESE descriptors: social competences, problem solving, correctional education, violence, conflict, dispute settlement
Publikacje:
  • Kwaśniewski, J. (1992). Uczniowie o kontroli społecznej. Opieka, Wychowanie, Terapia, 1, 29-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"