Abstrakt: |
Raport dotyczy spełniania wymagania z podstawy programowej: uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności. Podczas badania zrealizowano 667 wywiadów z dyrektorami szkół podstawowych oraz 394 z dyrektorami gimnazjów. Z wykorzystaniem metody doboru systematycznego wyselekcjonowano po 200 odpowiedzi. Wyniki badania pokazały m.in. wykorzystanie wstępnej diagnozy osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu kształcenia (na podstawie analizy danych zastanych z 667 szkół podstawowych, 394 gimnazjów, 128 liceów ogólnokształcących, 94 techników, 64 zasadniczych szkół zawodowych). Dane te przedstawiają się następująco (dla przykładu): organizacja wspomagania uczniów z trudnościami (szkoły podstawowe: 65%, gimnazja: 48%, licea ogólnokształcące: 17%, technika: 61%, zasadnicze szkoły zawodowe: 53%). W badaniu posłużono się dodatkowo ankietą (13 011 odpowiedzi ze szkół podstawowych, 8 574 z gimnazjów, 3 119 z liceów ogólnokształcących, 3 020 z techników, 1 380 z zasadniczych szkół zawodowych). Badanie pokazało np., że ocenianie kształtujące było stosowane w 6% szkół podstawowych, 5% gimnazjów, liceów ogólnokształcących i techników oraz w przypadku 4% zasadniczych szkół zawodowych. Do najczęściej wymienianej odpowiedzi w aspekcie działań szkoły, umożliwiających uczniom osiąganie sukcesów, zaliczono np. w szkole podstawowej: organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia wspierające/dodatkowe (78%). Raport wieńczą rekomendacje dotyczące badanych kwestii. |