BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: 2013 – 2014
Badacz: Andrzej Janczy
Abstrakt:

Raport dotyczy spełniania wymagania z podstawy programowej: uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności. Podczas badania zrealizowano 667 wywiadów z dyrektorami szkół podstawowych oraz 394 z dyrektorami gimnazjów. Z wykorzystaniem metody doboru systematycznego wyselekcjonowano po 200 odpowiedzi. Wyniki badania pokazały m.in. wykorzystanie wstępnej diagnozy osiągnięć uczniów z poprzedniego etapu kształcenia (na podstawie analizy danych zastanych z 667 szkół podstawowych, 394 gimnazjów, 128 liceów ogólnokształcących, 94 techników, 64 zasadniczych szkół zawodowych). Dane te przedstawiają się następująco (dla przykładu): organizacja wspomagania uczniów z trudnościami (szkoły podstawowe: 65%, gimnazja: 48%, licea ogólnokształcące: 17%, technika: 61%, zasadnicze szkoły zawodowe: 53%). W badaniu posłużono się dodatkowo ankietą (13 011 odpowiedzi ze szkół podstawowych, 8 574 z gimnazjów, 3 119 z liceów ogólnokształcących, 3 020 z techników, 1 380 z zasadniczych szkół zawodowych). Badanie pokazało np., że ocenianie kształtujące było stosowane w 6% szkół podstawowych, 5% gimnazjów, liceów ogólnokształcących i techników oraz w przypadku 4% zasadniczych szkół zawodowych. Do najczęściej wymienianej odpowiedzi w aspekcie działań szkoły, umożliwiających uczniom osiąganie sukcesów, zaliczono np. w szkole podstawowej: organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęcia wspierające/dodatkowe (78%). Raport wieńczą rekomendacje dotyczące badanych kwestii.

Deskryptory TESE: proces uczenia się, uczenie się, postępy w nauce, uczeń, umiejętności podstawowe, wiedza, kompetencje
TESE descriptors: learning process, learning, study progress, pupil, basic skills, knowledge, competence
Publikacje:
  • Janczy, A. (2014). Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. W: G. Mazurkiewicz i A. Gocłowska (red.), Jakość edukacji. Dane i wnioski z ewaluacji zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2013-2014 (s. 77-90). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"