BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wartości rodziców o różnym poziomie wykształcenia a agresywność i uleganie agresji u dzieci
Projekt badawczy:
  • Osobowość agresywna, rozwój, funkcjonowanie, korektura
pokaż badania
Instytucja:
Data: 1986 – 1990
Badacz: Adam Frączek, Lucyna Kirwil
Abstrakt:

Przedmiotem badania było powiązanie agresywności i ulegania agresji u dzieci w wieku szkolnym z wartościami cenionymi przez ich rodziców, przy uwzględnieniu poziomu ich wykształcenia. Badanie zrealizowano w ramach jednego z podtematów programu CPBP.08.03.III.4 na zlecenie IPSiR UW. Badaniem objęto 177 uczniów klas drugich (27 uczniów), czwartych (68), szóstych (45) i ósmych (37) szkoły podstawowej w mieście wojewódzkim średniej wielkości (łącznie 96 dziewcząt i 81 chłopców) oraz ich matki i 135 ojców. W celu analizy powiązania między agresją dzieci a wyznawaniem danej wartości przez rodziców o określonym poziomie wykształcenia ograniczono rozpatrywaną próbę do 124 uczniów klas drugich, czwartych i szóstych (66 dziewcząt i 58 chłopców), ich matek i 97 ojców. Wartości rodzicielskie miały wpływ na cechy psychologiczne dzieci o tyle, o ile wynikająca z nich socjalizacja nie odpowiadała pozycji społecznej dziecka, co wiązało się z występowaniem u niego agresji. Potwierdzono hipotezę mówiącą, że agresja u dzieci wiąże się z odmiennymi warunkami socjalizacyjnymi dla dziewcząt i chłopców oraz że te same cechy psychologiczne mogą być rezultatem innych oczekiwań ze strony matek i ojców.

Deskryptory TESE: rodzice, rodzina, przemoc, konflikt, resocjalizacja
TESE descriptors: parents, family, violence, conflict, correctional education
Publikacje:
  • Kirwil, L. (1992). Wartości rodziców o różnym poziomie wykształcenia a agresywność i uleganie agresji u dzieci. Psychologia Wychowawcza, 5, 314-325.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"