Tytuł badania: |
Wartości rodziców o różnym poziomie wykształcenia a agresywność i uleganie agresji u dzieci |
Projekt badawczy: |
- Osobowość agresywna, rozwój, funkcjonowanie, korektura
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
1986 – 1990 |
Badacz: |
Adam Frączek, Lucyna Kirwil |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było powiązanie agresywności i ulegania agresji u dzieci w wieku szkolnym z wartościami cenionymi przez ich rodziców, przy uwzględnieniu poziomu ich wykształcenia. Badanie zrealizowano w ramach jednego z podtematów programu CPBP.08.03.III.4 na zlecenie IPSiR UW. Badaniem objęto 177 uczniów klas drugich (27 uczniów), czwartych (68), szóstych (45) i ósmych (37) szkoły podstawowej w mieście wojewódzkim średniej wielkości (łącznie 96 dziewcząt i 81 chłopców) oraz ich matki i 135 ojców. W celu analizy powiązania między agresją dzieci a wyznawaniem danej wartości przez rodziców o określonym poziomie wykształcenia ograniczono rozpatrywaną próbę do 124 uczniów klas drugich, czwartych i szóstych (66 dziewcząt i 58 chłopców), ich matek i 97 ojców. Wartości rodzicielskie miały wpływ na cechy psychologiczne dzieci o tyle, o ile wynikająca z nich socjalizacja nie odpowiadała pozycji społecznej dziecka, co wiązało się z występowaniem u niego agresji. Potwierdzono hipotezę mówiącą, że agresja u dzieci wiąże się z odmiennymi warunkami socjalizacyjnymi dla dziewcząt i chłopców oraz że te same cechy psychologiczne mogą być rezultatem innych oczekiwań ze strony matek i ojców. |
Deskryptory TESE: |
rodzice, rodzina, przemoc, konflikt, resocjalizacja |
TESE descriptors: |
parents, family, violence, conflict, correctional education |
Publikacje: |
- Kirwil, L. (1992). Wartości rodziców o różnym poziomie wykształcenia a agresywność i uleganie agresji u dzieci. Psychologia Wychowawcza, 5, 314-325.
|