BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zróżnicowanie płciowe przejawów i nasilania zachowań agresywnych u młodzieży dorastającej
Data: [1995]
Badacz: Jolanta M. Wolińska
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wpływ zróżnicowania płciowego młodzieży na nasilenie zachowań agresywnych. Sformułowano następujące pytania badawcze: Jakie są różnice między zachowaniami agresywnymi „kobiecymi” i „męskimi”? Jakie są różnice płciowe w nasileniu zachowań agresywnych? Czy różnica dotyczy intensywności zachowań agresywnych, a może przejawów, obserwowanych u przedstawicieli obu płci? Badaniem objęto 586 uczniów klas siódmych i ósmych szkoły podstawowej w małym mieście. W badanej próbie było 250 kobiet i 254 mężczyzn. Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz do Badań Agresywności Nastroje i humory Bussa i Durkee w adaptacji Choynowskiego, a także technikę nominacyjną do diagnozy agresywności (Zgadnij kto) według M. Szostak (1972) oraz dane z wywiadu, który przeprowadzono, by uzyskać dane na temat ocen z zachowania. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że agresywność chłopców ma charakter bardziej jawny, bezpośredni i jest przejawiana fizycznie. Dziewczęta charakteryzują się agresywnością pośrednią, nacechowaną wrogością i drażliwością. Dziewczęta i chłopcy zatem różnią się między sobą pod względem przejawiania agresji; nie potwierdzono istnienia różnic płciowych w nasileniu agresji. Obserwację tę autorka tłumaczy efektem wyrównywania ról (Piekarska, 1991) albo korzystnym przystosowawczo zjawiskiem „uniseksu”, czyli zanikania ekstremalnych cech kobiecych i męskich (Wasilenko, 1989).

Deskryptory TESE: konflikt, przemoc, młodzież, płeć, płeć męska, płeć żeńska
TESE descriptors: conflict, violence, youth, gender, male, female
Publikacje:
  • Wolińska, J.M. (1996/1997). Zróżnicowanie płciowe przejawów i nasilania zachowań agresywnych u młodzieży dorastającej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 9/10, 165-176.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"