BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tożsamość a zachowania na rzecz wspólnego dobra
Data: [2010]
Badacz: Beata Krzywosz-Rynkiewicz, Anna Zalewska
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w ramach projektu Europejskiej Fundacji Nauk (06_ECRP_FP007) z Grantu Specjalnego KBN Nr ESF/84/2006. Miało ono na celu określenie zależności między trzema zmiennymi: rodzajem tożsamości interpersonalnej (orientacja równościowa, indywidualistyczna i altruistyczna), tożsamością osobistą związaną z odpowiedzialnością za swoje zachowania oraz zachowaniami na rzecz wspólnego dobra. Uwzględniono ponadto wiek i płeć badanych. W grupie respondentów znalazło się 362 uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów w wieku 11, 14 i 17 lat. Ostatecznie w badaniu uwzględniono 172 diady – pary dobrane wśród uczniów dwóch klas równoległych w danej szkole. W badaniu wykorzystano techniki kwestionariuszowe, w tym Kwestionariusz Zachowań Uczniowskich do pomiaru odpowiedzialności podmiotowej. Na etapie eksperymentalnym zastosowano Ultimatum Game, czyli eksperyment, w którym uczestniczą dwie osoby – oferująca i podejmująca decyzję. Oferent dysponuje kwotą 10 złotych, którą oferuje drugiej osobie. Decydent może ją przyjąć (każda z osób otrzymuje ustaloną wspólnie część sumy) lub odrzucić (obie osoby nie otrzymują niczego). Zasady gry znane były uczestnikom przed rozpoczęciem eksperymentu. Wśród oferentów 73 diady składały się z chłopców, 99 diad – z dziewcząt. Wśród decydentów z kolei 70 diad stanowili chłopcy, 102 – dziewczęta. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić brak zależności między tożsamością interpersonalną a płcią i wiekiem uczniów. Najczęściej prezentowanym typem tożsamości interpersonalnej była orientacja równościowa (70,7%). Średnia oferta wynosiła 0,493 (49%), najczęściej oferowana suma wynosiła zaś pięć złotych. Zgodność między behawioralnie przejawianą orientacją społeczną a rodzajem uzasadnień dla swojego zachowania stwierdzono przede wszystkim w przypadku uczniów o orientacji równościowej. Ponadto tożsamość interpersonalna oferenta wpływała na zachowania decydenta – partnerzy „egoistów” byli mniej skłonni do zachowań prospołecznych niż partnerzy osób o dwóch pozostałych typach orientacji. Ujawniła się zależność między różnymi typami tożsamości a zachowaniem dla wspólnego dobra. Najważniejszym wnioskiem w tym zakresie było stwierdzenie tendencji, zgodnie z którą formy tożsamości interpersonalnej akcentujące różnicę Ja-Inny osłabiają gotowość do działań na rzecz wspólnego dobra.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, relacje interpersonalne, osobowość, współpraca, psychologia, młodzież
TESE descriptors: social behaviour, interpersonal relations, personality, cooperation, psychology, youth
Publikacje:
  • Zalewska A.M. i Krzywosz-Rynkiewicz B. (2010). Tożsamość a zachowania na rzecz wspólnego dobra. Czasopismo Psychologiczne, 2, 45-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"