BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Tożsamościowe przesłanki różnych rodzajów stereotypizacji
Data: [2004]
Badacz: Monika Grzesiak-Feldman
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Najsłabsze tendencje do klasycznej stereotypizacji występują u badanych o przewadze tożsamości indywidualnej (TI), najsilniejsze u osób o przewadze tożsamości społecznej (TS). 2) Najsłabsze tendencje do spiskowej stereotypizacji są obserwowane u badanych o przewadze tożsamości indywidualnej (TI) oraz słabo ukształtowanej tożsamości (BT), podczas gdy najsilniejsze tendencje występują u badanych o przewadze tożsamości społecznej (TS) oraz o tożsamości zrównoważonej (TZR). W trakcie projektu badawczego zrealizowano dwa badania – w pierwszym uczestniczyło 151 osób (w tym 114 kobiet) ze średnią wieku 22,36 roku, z kolei w drugim wzięło udział 113 osób (w tym 31 kobiet) ze średnią wieku 21,82. Łącznie badaniami objęto 264 respondentów studiujących na wyższych uczelniach w Warszawie. Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem Spostrzegania Społecznego, techniką mierzącą efekt asymetrii w szacowaniu dystansów JA-INNI (przyjętym wskaźnikiem nasilenia stereotypu było ustosunkowanie wobec typowego Żyda) oraz 18-itemową skalę do pomiaru stereotypu spiskowego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że osoby o przewadze tożsamości społecznej przejawiały, w znacznie większym stopniu niż osoby o przewadze tożsamości indywidualnej oraz o tożsamości zrównoważonej, tendencje do obydwu rodzajów stereotypizacji. Na podstawie zgromadzonych danych wykazano również, że skłonność do przyjmowania tradycyjnie rozumianego stereotypu była podobna u respondentów o przewadze tożsamości indywidualnej oraz u respondentów o tożsamości zrównoważonej. Dodatkowo okazało się, że badani o przewadze tożsamości indywidualnej charakteryzowali się w istotny statystycznie sposób mniejszą podatnością na myślenie spiskowe w porównaniu z osobami o tożsamości zrównoważonej.

Autorskie słowa kluczowe: brak tożsamości, tożsamość zrównoważona, tożsamość społeczna, tożsamość indywidualna, odrębność schematowa, stereotyp spiskowy, stereotyp klasyczny (egzemplaryczny)
Author's Keywords: the lack of identity, balanced identity, social identity, personal identity, schemata distinctiveness, conspiracy stereotype, classical (trait-laden) stereotype
Deskryptory TESE: osobowość, postawa, zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne
TESE descriptors: personality, attitude, behaviour, social behaviour, social competences
Publikacje:
  • Grzesiak-Feldman, M. (2006). Tożsamościowe przesłanki różnych rodzajów stereotypizacji. Roczniki Psychologiczne, 2, 45-60.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"