BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O roli myślenia w regulacji reakcji automatycznych (dane dotyczące przejawów spójnego z przemyśleniami dekodowania utajonych słów)
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Maria Jarymowicz
Abstrakt:

Analiza trzech badań miała na celu ukazanie złożoności utajonych procesów przetwarzania informacji oraz przyporządkowanie ich rezultatom myślenia refleksyjnego. Wśród relacjonowanych badań znalazły się następujące: 1) Rozpoznawanie utajonych słów o różnych konotacjach afektywnych przez wskazywanie tych samych słów, ich synonimów i antonimów autorstwa Kamili Dobrenko (2005), dotyczące podprogowego przetwarzania semantycznego z wykorzystaniem paradygmatu utajonego poprzedzania; 2) Refleksyjne a automatyczne przetwarzanie informacji dotyczących podmiotowych doświadczeń autorstwa Sonji Damnjanocić (2002), dotyczące związku między wyartykułowanym opisem własnych życiowych doświadczeń emocjonalnych a nieświadomym odnoszeniem do siebie utajonych sygnałów dotyczących doświadczeń danego typu; 3) Deskryptywne i ewaluatywne cechy JA w przetwarzaniu utajonym autorstwa Agaty Anasimowicz (2006), dotyczące wpływu samowiedzy na wczesne/podprogowe przetwarzanie sygnałów słownych dotyczących własnej osoby. Wszystkie analizowane badania miały charakter eksperymentalny i zostały przeprowadzone wśród studentów Uniwersytetu Warszawskiego w ramach rozpraw magisterskich lub doktorskich. Analiza wyników pozwoliła stwierdzić, że eksponowane podprogowo słowa były przez uczestników badań bardzo precyzyjnie przetwarzane, niezależnie od tego, czy zastosowano sekwencję słowo utajone – jawne rozpoznawanie, czy słowo jawne – utajone rozpoznawanie. Badano ponadto nie tylko rozpoznawanie pojedynczych słów, lecz także tak złożone interpretacje, jak związek danego słowa z własnymi doświadczeniami lub cechami.

Deskryptory TESE: student, psychologia, język, samoocena, szkoła wyższa, uniwersytet
TESE descriptors: student, psychology, language, self-evaluation, higher education, universty
Publikacje:
  • Jarymowicz M. (2008). O roli myślenia w regulacji reakcji automatycznych (dane dotyczące przejawów spójnego z przemyśleniami dekodowania utajonych słów). Czasopismo Psychologiczne, 2, 187-199.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"