Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono, by wyróżnić i opisać rodzaje sytuacji społecznych, w których ma miejsce aktywność edukacyjna studentów – kandydatów na nauczycieli. Badaniem objęto 401 osób studiujących na siedmiu kierunkach na Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, matematyka, informatyka, fizyka, chemia, filologia angielska, filologia germańska). Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz Samokształcenie jako element stylu życia. Kwestionariusz ten składa się z 30 twierdzeń; do każdego z nich dodana jest skala o wartościach od 1 do 5, określających, w jakim stopniu dane stwierdzenie opisuje respondenta. Co czwarty student nie czyta systematycznie czasopism naukowych ani popularnonaukowych; systematyczną lekturę tego typu periodyków zadeklarowało 9% badanych. 47% ankietowanych nie chodziło w ogóle do teatru, filharmonii ani galerii sztuki; tylko 6% chodziło często. Co piąta osoba nie czytała regularnie czasopism publicystyczno-informacyjnych. Prawie połowa respondentów w wolnym czasie nie czytała literatury pięknej. 23% studentów nie interesowało się problemami politycznymi w kraju i na świecie. Tylko 12% badanych prezentowało wielokierunkowy czynny styl aktywności edukacyjnej. Osoby te kreowały aktywnie własny rozwój w różnorodnych sytuacjach, były zaangażowane w proces studiowania, a studia nie przeszkadzały im w podejmowaniu aktywności w innych obszarach. 79 studentów, głównie filologii obcych, prezentowało styl zorientowany na podróże – studiom tych osób towarzyszyła aktywność turystyczna. Blisko 22% studentów charakteryzowało się stylem szkolnym. Badani ci woleli studiować pod kierunkiem nauczycieli akademickich; studiowanie pochłaniało im najwięcej czasu. Respondenci z tej grupy prawie wcale nie podejmowali dodatkowej aktywności, która służyłaby ich rozwojowi osobistemu. |