BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Style aktywności edukacyjnej kandydatów do zawodu nauczyciela
Instytucja:
Data: 2010 – 2011
Badacz: Agnieszka Kozerska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono, by wyróżnić i opisać rodzaje sytuacji społecznych, w których ma miejsce aktywność edukacyjna studentów – kandydatów na nauczycieli. Badaniem objęto 401 osób studiujących na siedmiu kierunkach na Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, matematyka, informatyka, fizyka, chemia, filologia angielska, filologia germańska). Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz Samokształcenie jako element stylu życia. Kwestionariusz ten składa się z 30 twierdzeń; do każdego z nich dodana jest skala o wartościach od 1 do 5, określających, w jakim stopniu dane stwierdzenie opisuje respondenta. Co czwarty student nie czyta systematycznie czasopism naukowych ani popularnonaukowych; systematyczną lekturę tego typu periodyków zadeklarowało 9% badanych. 47% ankietowanych nie chodziło w ogóle do teatru, filharmonii ani galerii sztuki; tylko 6% chodziło często. Co piąta osoba nie czytała regularnie czasopism publicystyczno-informacyjnych. Prawie połowa respondentów w wolnym czasie nie czytała literatury pięknej. 23% studentów nie interesowało się problemami politycznymi w kraju i na świecie. Tylko 12% badanych prezentowało wielokierunkowy czynny styl aktywności edukacyjnej. Osoby te kreowały aktywnie własny rozwój w różnorodnych sytuacjach, były zaangażowane w proces studiowania, a studia nie przeszkadzały im w podejmowaniu aktywności w innych obszarach. 79 studentów, głównie filologii obcych, prezentowało styl zorientowany na podróże – studiom tych osób towarzyszyła aktywność turystyczna. Blisko 22% studentów charakteryzowało się stylem szkolnym. Badani ci woleli studiować pod kierunkiem nauczycieli akademickich; studiowanie pochłaniało im najwięcej czasu. Respondenci z tej grupy prawie wcale nie podejmowali dodatkowej aktywności, która służyłaby ich rozwojowi osobistemu.

Deskryptory TESE: studia wyższe, student, postawa, kultura, sztuka, czytanie, osobowość, kreatywność
TESE descriptors: higher education course, student, attitude, culture, art, reading, personality, creativity
Publikacje:
  • Kozerska, A. (2012). Style aktywności edukacyjnej kandydatów do zawodu nauczyciela. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XXI, 80-91.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"