Obserwuj
Tytuł badania: |
Style funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej |
Projekt badawczy: |
- Twórcza adaptacja jako styl radzenia sobie nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej
|
Instytucja: |
|
Data: |
2003 – 2004 |
Badacz: |
Karolina Appelt |
Abstrakt: |
W badaniach diagnostycznych szczególną uwagę skupiono na funkcjonowaniu środowiska nauczycielskiego w sytuacji zmiany społecznej. Pytania badawcze: Jakie tendencje do działania w sytuacji zmiany dominują wśród nauczycieli? Jak nauczyciele oceniają sytuację zmiany? Jak nauczyciele oceniają własne możliwości poradzenia sobie w sytuacji zmiany? W jaki sposób nauczyciele korzystają ze wsparcia innych ludzi w sytuacji zmiany? Czy nauczyciele o różnych tendencjach do działania w sytuacji zmiany różnią się istotnie: oceną sytuacji zmiany, oceną własnych możliwości poradzenia sobie ze zmianą, sposobem korzystania ze wsparcia innych ludzi? Odpowiedzi na te pytania poszukiwano poprzez wdrożenie kilkuetapowych działań empirycznych (etap przygotowawczy – opracowanie narzędzi badawczych; badania pilotażowe – weryfikacja narzędzi; badania właściwe). W trzecim etapie badań wytypowano 445 nauczycieli ze szkół podstawowych i gimnazjalnych (duże i małe miasta, wsie). Analizą statystyczną objęto 361 osób. Do badania wykorzystano takie autorskie narzędzia jak: Kwestionariusz I: ocena sytuacji zmiany, Kwestionariusz II: ocena własnych możliwości poradzenia sobie w sytuacji zmiany, Kwestionariusz III: zmienne osobowościowe, Kwestionariusz IV: gotowość wyboru danego stylu radzenia sobie w sytuacji zmiany; sporządzono metryczkę do każdego kwestionariusza. Metoda analizy danych opierała się na analizie skupień (metoda k-średnich) oraz analizie wariancji. Wyniki badań potwierdzają, że wśród nauczycieli dominuje twórczo-adaptacyjny styl funkcjonowania (radzenie sobie ze zmianami głównie w obszarze dydaktyki i wychowania), a także styl przystosowawczy (trudności z radzeniem sobie ze zmianami związanymi ze zmianą systemu edukacji). |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, szkoła podstawowa, gimnazjum, sposób oceny, zawód nauczyciela |
TESE descriptors: |
teacher, primary school, lower secondary, evaluation method, teaching profession |
Publikacje: |
- Appelt, K. (2005). Style funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej. Forum Oświatowe, 2, 5-23.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.