BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Style funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej
Projekt badawczy:
  • Twórcza adaptacja jako styl radzenia sobie nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej
Instytucja:
Data: 2003 – 2004
Badacz: Karolina Appelt
Abstrakt:

W badaniach diagnostycznych szczególną uwagę skupiono na funkcjonowaniu środowiska nauczycielskiego w sytuacji zmiany społecznej. Pytania badawcze: Jakie tendencje do działania w sytuacji zmiany dominują wśród nauczycieli? Jak nauczyciele oceniają sytuację zmiany? Jak nauczyciele oceniają własne możliwości poradzenia sobie w sytuacji zmiany? W jaki sposób nauczyciele korzystają ze wsparcia innych ludzi w sytuacji zmiany? Czy nauczyciele o różnych tendencjach do działania w sytuacji zmiany różnią się istotnie: oceną sytuacji zmiany, oceną własnych możliwości poradzenia sobie ze zmianą, sposobem korzystania ze wsparcia innych ludzi? Odpowiedzi na te pytania poszukiwano poprzez wdrożenie kilkuetapowych działań empirycznych (etap przygotowawczy – opracowanie narzędzi badawczych; badania pilotażowe – weryfikacja narzędzi; badania właściwe). W trzecim etapie badań wytypowano 445 nauczycieli ze szkół podstawowych i gimnazjalnych (duże i małe miasta, wsie). Analizą statystyczną objęto 361 osób. Do badania wykorzystano takie autorskie narzędzia jak: Kwestionariusz I: ocena sytuacji zmiany, Kwestionariusz II: ocena własnych możliwości poradzenia sobie w sytuacji zmiany, Kwestionariusz III: zmienne osobowościowe, Kwestionariusz IV: gotowość wyboru danego stylu radzenia sobie w sytuacji zmiany; sporządzono metryczkę do każdego kwestionariusza. Metoda analizy danych opierała się na analizie skupień (metoda k-średnich) oraz analizie wariancji. Wyniki badań potwierdzają, że wśród nauczycieli dominuje twórczo-adaptacyjny styl funkcjonowania (radzenie sobie ze zmianami głównie w obszarze dydaktyki i wychowania), a także styl przystosowawczy (trudności z radzeniem sobie ze zmianami związanymi ze zmianą systemu edukacji).

Deskryptory TESE: nauczyciel, szkoła podstawowa, gimnazjum, sposób oceny, zawód nauczyciela
TESE descriptors: teacher, primary school, lower secondary, evaluation method, teaching profession
Publikacje:
  • Appelt, K. (2005). Style funkcjonowania nauczycieli w sytuacji zmiany społecznej. Forum Oświatowe, 2, 5-23.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"