BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: JA w relacji do TY – osobowościowe uwarunkowania pracy nauczyciela
Instytucja:
Data: 2011 – 2012
Badacz: Anna Pierzchała
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono zależność występującą pomiędzy posiadaną przez nauczyciela strukturą osobowości a przejawianą przez niego pozycją życiową. Badaniu poddano strukturę drugiego stopnia osobowości nauczycieli i ich pozycję życiową w relacji do uczniów. Badaniem objęto 211 nauczycieli szkół gimnazjalnych; analizie poddano dane od 204 osób. Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Strukturę osobowości badano za pomocą techniki egogramu. Pozycję życiową określono za pomocą techniki dyferencjału semantycznego (SD) Osgooda i in. Respondenci w bardzo niskim stopniu widzieli u siebie negatywne aspekty stanów JA. Było to być może spowodowane brakiem negatywnych aspektów (autorka uważa jednak to za mało prawdopodobne), dość niskim poziomem samoświadomości nauczycieli albo brakiem chęci ujawnienia (przed badaczem i samym sobą) negatywnych obszarów siebie. Na podstawie analizy wyników stwierdzono, że osoby posiadające pozycję JA+TY+ charakteryzowały się sporą liczbą zapisów rodzicielskich, które z kolei ułatwiały im efektywne zachowanie w sytuacjach znanych. Zasoby z obszaru Rodzica Praktycznego ułatwiały im automatyczne działanie w sytuacjach niewymagających głębszej analizy. Zauważono ponadto, że wyższemu kateksjonowaniu określonych stanów JA zazwyczaj towarzyszyła pozycja JA+TY+. Miało to związek z wysokim stopniem rozpoznania przez nauczycieli głównie pozytywnych aspektów JA. Badani zauważali u siebie dysfunkcjonalność własnej efektywności działania w obszarze: Dziecko Przystosowane.

Deskryptory TESE: nauczyciel, postawa, relacja dorosły – dziecko, relacja nauczyciel – uczeń, samoocena, osobowość
TESE descriptors: teacher, attitude, adult-child relation, teacher-student relation, self-evaluation, personality
Publikacje:
  • Pierzchała, A. (2012). JA w relacji do TY – osobowościowe uwarunkowania pracy nauczyciela. Raport z badań. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XXI, 93-110.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Małgorzata Falkiewicz-Szult 3
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"