BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Internet – przyjaciel czy wróg współczesnej młodzieży?
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Beata Zajęcka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były zagrożenia wynikające z nadmiernego albo niekontrolowanego korzystania z internetu przez młodzież. Badaniem objęto 237 uczniów klas I-III Gimnazjum im. Ojca Ludwika Włodarczyka w Radzionkowie. W badanej próbie znalazło się 137 dziewcząt i 100 chłopców. Do zebrania materiału wykorzystano technikę ankiety i wywiadu. Badania miały charakter pilotażowy. 18,5% respondentów było uzależnionych od internetu. U 59 gimnazjalistów zauważono zagrożenie uzależnieniem. Uczniowie przejawiali silny stosunek emocjonalny związany z brakiem internetu albo jego ograniczeniem. 87,3% badanych korzystało z internetu codziennie albo prawie codziennie. Ponad połowa przeznaczała na to od dwóch do trzech godzin dziennie. Uczniowie najczęściej korzystają z portali społecznościowych (ponad 80% wskazań). Ponad 60% uczniów uważało, że zdarza im się spędzać w internecie więcej czasu, niż na to pierwotnie przeznaczają. 91,6% badanych wyznało, że podali swoje dane osobowe osobie poznanej w internecie; informacje te dotyczyły wieku (76,4% wskazań), miejsca zamieszkania (53,2%). 96% badanych gimnazjalistek zamieściło w internecie swoje zdjęcia. Blisko 40% respondentów spotkało się z osobą poznaną w internecie, ale tylko 22,3% gimnazjalistów poinformowało o tym rodziców. 188 ankietowanych wyznało, że przynajmniej raz mieli kontakt z internetowymi treściami o charakterze pornograficznym. Najwięcej badanych widziało takie strony przypadkiem, podczas przeglądania innych treści. 42,3% chłopców intencjonalnie poszukiwało treści pornograficznych w internecie. Nieco ponad połowa respondentów zadeklarowała, że byli ofiarami cyberprzemocy (wyzywanie, obrażanie, zastraszanie). Przynajmniej raz takiej formy przemocy doświadczyło 40% dziewcząt i 25% chłopców.

Deskryptory TESE: Internet, przemoc, konflikt, dziecko zagrożone, gimnazjum
TESE descriptors: Internet, violence, conflict, child at risk, lower secondary
Publikacje:
  • Zajęcka, B. (2012). Internet – przyjaciel czy wróg współczesnej młodzieży? Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XXI, 213-224.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"