Tytuł badania: |
Internet w doskonaleniu zawodowym nauczycieli |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 |
Badacz: |
Maria Raczyńska |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 152 studentów – przyszłych nauczycieli techniki i informatyki. Wszyscy zadeklarowali, że są użytkownikami internetu. Badanie miało charakter pilotażu; jego celem było przetestowanie procedury sondażu, którą zamierzano wykorzystać we właściwych badaniach empirycznych. Większość respondentów wykorzystywała sieć (TIK) przede wszystkim w celu wyszukiwania informacji; tylko niecałe 8% badanych korzystało w tym celu z internetu sporadycznie. W opinii 80% uczestników badania informacje pozyskane z internetu są wiarygodne tylko czasami; 9% wskazało odpowiedź: rzadko. Zdaniem 7% studentów informacje z internetu są zawsze wiarygodne; 4% nie potrafiło jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. 42,1% ankietowanych opowiedziało się za sporadyczną weryfikacją informacji pozyskanych w internecie. 34,9% badanych przyznało się do sporadycznej weryfikacji danych internetowych z pozycjami książkowymi. 14,5% respondentów nigdy nie weryfikowało informacji z internetu z pozycjami drukowanymi. Choć wyniki badania pilotażowego nie pozwoliły na sformułowanie ogólnych wniosków, należy jednak zwrócić uwagę, jak duży odsetek użytkowników internetu – i zarazem przyszłych nauczycieli – niekompetentnie odczytuje informacje pozyskane w internecie i błędnie ocenia ich wartość. |
Deskryptory TESE: |
komputer, Internet, krytycyzm, kompetencje, użytkowanie komputerów, technologia informacyjno-komunikacyjna, informatyka |
TESE descriptors: |
computer, Internet, critical sense, competence, computer usage, ICT, computer science |
Publikacje: |
- Raczyńska, M. (2009). Internet w doskonaleniu zawodowym nauczycieli. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 327-332). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
|