Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu charakterystyki dialogu akademickiego. Badaniem objęto 130 studentów z Uniwersytetu Rzeszowskiego, Warszawskiego, Akademii im. J. Długosza w Częstochowie, Politechniki Częstochowskiej i Akademii Rolniczej w Krakowie. Respondenci studiowali na trzecim i czwartym roku na kierunkach humanistycznych, technicznych, rolniczych i przyrodniczych. W badanej próbie znalazło się 51,7% kobiet i 48,3% mężczyzn. 71,2% badanych mieszkało w aglomeracjach miejskich. Do zebrania materiału wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, z zastosowaniem techniki wywiadu i pisemnej ankiety audytoryjnej. 8% ankietowanych uważało, że wykładowcy posługują się językiem potocznym. W opinii 30,3% badanych język ich wykładowców ma charakter specjalistyczny, a zdaniem 61,7% – naukowy. Do języka naukowego zaliczają się takie kategorie zwrotów jak grzecznościowe (Witam Państwa, Proszę Państwa o uwagę, Dziękuję za uwagę); nagradzające (np. Dziękuję Pani, znakomita odpowiedź, Gratuluję Panu pomysłu w rozwiązaniu tego problemu); obwiniające (Znowu się nie nauczyliście! Dlaczego jesteście nieprzygotowani? Jak wy nic nie umiecie! W ogóle się nie uczycie! Dlaczego jest was tak mało? Jakże trywialne są te odpowiedzi!). Studentów pytano także o to, jakie pytania zadają im wykładowcy. Wyróżniono następujące kategorie pytań: ewaluacja (19,3% wskazań), zrozumienie (20,7%), wiedza (41,6%), synteza (3,7%), analiza (5,5%), zastosowanie (9,2%). |