BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Koordynacja działań w aspekcie wielokulturowości na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Grażyna Miłkowska
Abstrakt:

Przedmiotem holistycznej analizy autorka uczyniła działania podejmowane przez władze oświatowe i samorządowe oraz rodziców na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych. Na podstawie analizowanych danych próbowano określić m.in.: przyczyny powodujące zakłócenie bezpieczeństwa w szkole, uwarunkowania bezpieczeństwa szkolnego, udział dzieci i młodzieży z grup mniejszościowych w bezpieczeństwie szkoły, społeczną ocenę bezpieczeństwa szkoły. Założono wstępnie m.in., że Przyczyny powodujące zagrożenie bezpieczeństwa w szkołach są bardzo niejednorodne i zmieniają swój zakres, strukturę i charakter w zależności od wielu uwarunkowań. Przyjęto również, że uczniowie pochodzenia romskiego, realizujący obowiązek szkolny, rzadko biorą udział w zakłócaniu bezpieczeństwa szkoły ze względu na zbyt małą liczebność. Autorka zauważyła, że przestępstwa szkolne są w dużej mierze wykrywalne, ale mimo ich wykrywalności i podejmowanych działań prewencyjnych w dalszym ciągu liczba przestępstw w szkołach wzrasta. Okazało się, że w istocie uczniowie romscy biorą niewielki udział w przestępczości szkolnej. Zdaniem nauczycieli i dyrektorów uczniowie ci nie przejawiają zachowań patologicznych – nie kradną, nie biorą udziału w bójkach, nie napadają na inne dzieci. Poza tym dzieci romskie mają obniżoną frekwencję na zajęciach, co powoduje, że ich udział w życiu szkoły jest ograniczony. Dyrektorzy śląskich szkół wprowadzają różnorodne formy zapewniające uczniom bezpieczeństwo, np. zarządzają wzmożone dyżury nauczycieli, zatrudniają firmy ochroniarskie, powołują koordynatorów ds. bezpieczeństwa, prowadzą rejestr wejść i wyjść, a także zakładają w placówkach monitoring. Badania przywołane przez autorkę artykułu wskazują, że w Polsce do wypadków w szkołach dochodzi znacznie częściej niż w innych środowiskach pracy w Polsce. Najwięcej wypadków zdarza się podczas lekcji wychowania fizycznego (wskaźnik wynosi 37%); 27% wypadków ma miejsce podczas przerw.

Deskryptory TESE: szkoła, przemoc, rozwiązywanie problemów, konflikt, niekorzystne położenie, bezpieczeństwo
TESE descriptors: school, violence, problem solving, conflict, disadvantaged background, safety
Publikacje:
  • Miłkowska, G. (2011). Koordynacja działań w aspekcie wielokulturowości na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, XX, 179-189.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"