Tytuł badania: |
Korelacja programów edukacji środowiskowej młodzieży wiejskiej i dorosłych w ramach realizacji kształcenia przez całe życie |
Data: |
[2012] |
Badacz: |
Adam Kowalak |
Abstrakt: |
Przedmiotem analizy była podstawa programowa i wybrane podręczniki dla trzeciego i czwartego etapu kształcenia pod kątem treści związanych z obszarami wiejskimi i ochroną ekosystemów żywicielskich. Dodatkowo celem badania było określenie korelacji formalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej na obszarach wiejskich. Analizowanym dokumentem była Podstawa Programowa wprowadzona rozporządzeniem ministra edukacji narodowej 23 grudnia 2008 roku. Analizowane podręczniki przeznaczone były z kolei dla gimnazjum, liceum ogólnokształcącego i profilowanego oraz dla techników zawodowych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zarówno w podstawie programowej, jak i w analizowanych podręcznikach pominięto problem wielofunkcyjnego rozwoju wsi, ekosystemów żywicielskich oraz ich znaczenia i ochrony. W podstawie programowej kształcenia w zawodach nie przekazano również treści związanych z koniecznością interdyscyplinarnej współpracy w zakresie kształtowania i ochrony środowiska oraz odpowiedzialności za jego stan. Sprawiało to, że szkoła nie uczyła dyskusji na temat licznych ekologicznych uwarunkowań życia człowieka. Stwierdzono ponadto brak wzajemnego powiązania edukacji z pozaszkolnym kształceniem dorosłych na wsi. |
Author's Keywords: |
lower secondary school, lifelong learning, curriculum, rural youth and adults, correlation, lower secondary schools, upper secondary schools, vocational school |
Deskryptory TESE: |
program nauczania, obszar miejski, obszar wiejski, uczenie się przez całe życie, szkoła średnia, gimnazjum |
TESE descriptors: |
curriculum, urban area, rural area, lifelong learning, secondary school, lower secondary |
Publikacje: |
- Kowalak, A. (2012). Korelacja programów edukacji środowiskowej młodzieży wiejskiej i dorosłych w ramach realizacji kształcenia przez całe życie. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3, 82-93.
|