BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Korelacja programów edukacji środowiskowej młodzieży wiejskiej i dorosłych w ramach realizacji kształcenia przez całe życie
Data: [2012]
Badacz: Adam Kowalak
Abstrakt:

Przedmiotem analizy była podstawa programowa i wybrane podręczniki dla trzeciego i czwartego etapu kształcenia pod kątem treści związanych z obszarami wiejskimi i ochroną ekosystemów żywicielskich. Dodatkowo celem badania było określenie korelacji formalnej i nieformalnej edukacji ekologicznej na obszarach wiejskich. Analizowanym dokumentem była Podstawa Programowa wprowadzona rozporządzeniem ministra edukacji narodowej 23 grudnia 2008 roku. Analizowane podręczniki przeznaczone były z kolei dla gimnazjum, liceum ogólnokształcącego i profilowanego oraz dla techników zawodowych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że zarówno w podstawie programowej, jak i w analizowanych podręcznikach pominięto problem wielofunkcyjnego rozwoju wsi, ekosystemów żywicielskich oraz ich znaczenia i ochrony. W podstawie programowej kształcenia w zawodach nie przekazano również treści związanych z koniecznością interdyscyplinarnej współpracy w zakresie kształtowania i ochrony środowiska oraz odpowiedzialności za jego stan. Sprawiało to, że szkoła nie uczyła dyskusji na temat licznych ekologicznych uwarunkowań życia człowieka. Stwierdzono ponadto brak wzajemnego powiązania edukacji z pozaszkolnym kształceniem dorosłych na wsi.

Author's Keywords: lower secondary school, lifelong learning, curriculum, rural youth and adults, correlation, lower secondary schools, upper secondary schools, vocational school
Deskryptory TESE: program nauczania, obszar miejski, obszar wiejski, uczenie się przez całe życie, szkoła średnia, gimnazjum
TESE descriptors: curriculum, urban area, rural area, lifelong learning, secondary school, lower secondary
Publikacje:
  • Kowalak, A. (2012). Korelacja programów edukacji środowiskowej młodzieży wiejskiej i dorosłych w ramach realizacji kształcenia przez całe życie. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3, 82-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"