BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Spostrzeganie własnej pracy przez nauczycieli bez kwalifikacji
Instytucja:
Data: 1983 – 1989
Badacz: Kazimierz Waligórski
Abstrakt:

Przedmiotem badań były: motywy podjęcia pracy w szkole przez osoby niewykwalifikowane do jej wykonywania; oczekiwania i perspektywy zawodowe nauczycieli bez kwalifikacji; trudności w pracy nauczyciela niewykwalifikowanego; dokształcanie i doskonalenie nauczycieli bez kwalifikacji. Badanie przeprowadzono na grupie 978 osób. Wykorzystano następujące narzędzia badawcze: ankietę dla nauczycieli (w trzech wersjach) i wykładowców, wywiad z dyrektorami szkół, obserwację lekcji przeprowadzanej przez nauczyciela bez kwalifikacji, analizę dokumentacji, bezpośrednie kontakty ze słuchaczami studium pedagogicznego. Nauczyciele niewykwalifikowani pochodzili z województw: pilskiego, bydgoskiego i włocławskiego. Za najważniejszą przesłankę podjęcia pracy nauczyciela badani uznali ciekawy charakter pracy pedagogicznej (59,4%). Na drugim miejscu znalazły się zainteresowania pedagogiczne i możliwość dalszego kształcenia się (po 52,3%). 85,8% respondentów oceniło swoje samopoczucie w zespole nauczycielskim jako bardzo dobre. 4% badanych zadeklarowało zmianę zawodu. Wśród największych trudności związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciele wskazali: organizację i warunki pracy (44,3%), w tym nadmiar obowiązków zawodowych, słabe wyposażenie szkół i klas oraz trudne warunki lokalowe i przeładowanie klas. Badani zaproponowali ulepszenia dotyczące organizacji i opieki nad nauczycielami niewykwalifikowanymi, m.in.: powołanie stałego opiekuna (48,8%), systematyczną opiekę dyrektora placówki (46,3%), rozwinięcie kontaktów z nauczycielem metodykiem (31,7%). 

Deskryptory TESE: nauczyciel, rozwój umiejętności zawodowych, kształcenie nauczycieli, kwalifikacje zawodowe, kwalifikacje pedagogiczne, samoocena, praca
TESE descriptors: teacher, skill development, teacher education, vocational qualification, teaching qualification, self-evaluation, labour
Publikacje:
  • Waligórski, K. (1991). Spostrzeganie własnej pracy przez nauczycieli bez kwalifikacji. Ruch Pedagogiczny, 1-2, 44-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"