Abstrakt: |
Celem badania było określenie poziomu spostrzeganej realizacji wartości moralno-społecznych wśród uczniów szkół ponadpodstawowych (N = 196). W badaniu zastosowano kwestionariusz Arkusz dla ucznia do pomiaru intuicyjnych obrazów realizowanych wartości, spostrzeganego stopnia realizacji wartości, faworyzacji subiektywnej w odniesieniu do wartości pozytywnych i negatywnych oraz siły tej faworyzacji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie przypisywali sobie dużo mniej negatywnych zachowań, niż spostrzegali w swojej grupie odniesienia i w społeczeństwie. 67,79% badanych odróżniało się od grupy odniesienia i społeczeństwa w zakresie cech i zachowań negatywnych. Jednocześnie nie stwierdzono tendencji do przedstawiania siebie w lepszym świetle, jeśli chodzi o realizację wartości pozytywnych – najczęściej wskazywano u siebie na umiarkowany stopień realizacji tych wartości. Rówieśników postrzegano jako bardziej pracowitych, patriotycznych, religijnych i użytecznych społecznie. Na obraz społeczeństwa składały się z kolei kłamstwo, obłuda światopoglądowa, zawiść, lenistwo, obojętność społeczna i chamstwo, w dalszej kolejności dbałość o rozwój, patriotyzm i religijność. Faworyzacja własnej osoby widoczna była przede wszystkim w odniesieniu do wartości negatywnych. |