BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Spostrzeganie realizacji wartości moralno-społecznych
Data: [1989]
Badacz: Barbara Karolczak-Biernacka
Abstrakt:

Celem badania było określenie poziomu spostrzeganej realizacji wartości moralno-społecznych wśród uczniów szkół ponadpodstawowych (N = 196). W badaniu zastosowano kwestionariusz Arkusz dla ucznia do pomiaru intuicyjnych obrazów realizowanych wartości, spostrzeganego stopnia realizacji wartości, faworyzacji subiektywnej w odniesieniu do wartości pozytywnych i negatywnych oraz siły tej faworyzacji. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie przypisywali sobie dużo mniej negatywnych zachowań, niż spostrzegali w swojej grupie odniesienia i w społeczeństwie. 67,79% badanych odróżniało się od grupy odniesienia i społeczeństwa w zakresie cech i zachowań negatywnych. Jednocześnie nie stwierdzono tendencji do przedstawiania siebie w lepszym świetle, jeśli chodzi o realizację wartości pozytywnych – najczęściej wskazywano u siebie na umiarkowany stopień realizacji tych wartości. Rówieśników postrzegano jako bardziej pracowitych, patriotycznych, religijnych i użytecznych społecznie. Na obraz społeczeństwa składały się z kolei kłamstwo, obłuda światopoglądowa, zawiść, lenistwo, obojętność społeczna i chamstwo, w dalszej kolejności dbałość o rozwój, patriotyzm i religijność. Faworyzacja własnej osoby widoczna była przede wszystkim w odniesieniu do wartości negatywnych.

Deskryptory TESE: wartości obywatelskie, szkoła podstawowa, uczeń, społeczeństwo, zachowania społeczne, postawa
TESE descriptors: civic values, primary school, pupil, society, social behaviour, attitude
Publikacje:
  • Karolczak-Biernacka, B. (1989). Spostrzeganie realizacji wartości moralno-społecznych. Edukcja, 4, 73-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"