BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom wybranych zdolności koordynacyjnych i jego zmienność w rocznym cyklu u uczennic szkół baletowych
Instytucja:
Data: [2007]
Badacz: Aleksandra Karpińska, Włodzimierz Starosta
Abstrakt:

Cele badania: określenie poziomu wybranych zdolności koordynacyjnych i jego zmienności w rocznym cyklu nauki u uczennic szkół baletowych; poszukiwanie współzależności miedzy wybranymi zdolnościami koordynacyjnymi; porównanie poziomu zdolności koordynacyjnych uczennic szkół baletowych, tancerzy i tancerek różnych form tańca oraz dziewcząt nieuczestniczących w zajęciach z tańca. Próbę badawczą stanowiło 90 uczennic klas IV-VIII z warszawskiej oraz poznańskiej szkoły baletowej. Wiek badanych mieścił się w przedziale od 13 do 17 lat. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano następujące testy: globalnej koordynacji ruchowej W. Starosty, równowagi dynamicznej P. Hirtza, orientacji przestrzenno-czasowej P. Hirtza, częstotliwości ruchów K. Mekoty; szybkości reakcji Ditricha w modyfikacji W. Starosty, rytmizacji ruchów Johnsona-Metheny w modyfikacji J. Raczka oraz skoczności W. Starosty. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono wysoki poziom wybranych zdolności motorycznych u badanych uczennic. Najwięcej istotnych statystycznie przyrostów w zakresie analizowanych zdolności odnotowano u dziewcząt klas czwartych (w tym globalnej koordynacji ruchowej, szybkości reakcji kończyn górnych, orientacji przestrzenno-czasowej, częstotliwości ruchów i skoczności), z kolei u dziewcząt z klas V-VIII zaobserwowano istotne obniżenie szybkości reakcji, a z klas piątych – również poziomu rytmizacji. Wykazano również wyższy poziom globalnej koordynacji u uczennic szkół baletowych w porównaniu z kobietami uprawiającymi taniec współczesny i turniejowy.

Deskryptory TESE: rozwój fizyczny, rozwój motoryczny, płeć żeńska, uczeń, szkoła artystyczna, efekt uczenia się
TESE descriptors: physical development, motor development, female, pupil, art school, learning outcome
Publikacje:
  • Starosta, W. i Karpińska, A. (2008). Poziom wybranych zdolności koordynacyjnych i jego zmienność w rocznym cyklu u uczennic szkół baletowych. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 4, 58-62.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"