Abstrakt: |
Cele badania: ocena poziomu wiadomości dotyczących różnych aspektów kultury fizycznej; określenie różnic pomiędzy poziomem wiedzy o kulturze fizycznej badanych dziewcząt i chłopców; poznanie sposobów zdobywania wiedzy o kulturze fizycznej. Do zebrania materiału badawczego zastosowano test pedagogiczny oraz analizę dokumentów. Badaniem objęto 63 uczniów klas trzecich Gimnazjum Publicznego w Nurcu-Stacji (w tym 51% stanowiły dziewczęta). Najbardziej znana wśród uczniów była gimnastyka korekcyjna (46% poprawnych odpowiedzi), słabiej z kolei skład powietrza wydechowego i wdechowego (odpowiednio 38,1% i 36,5% poprawnych odpowiedzi). Zdecydowana większość respondentów nie rozumiała pojęcia kultury fizycznej i wychowania fizycznego (20,6% poprawnych odpowiedzi), a także związku wysiłku fizycznego z funkcją oddychania (20,6% poprawnych odpowiedzi). Tylko 34,4% dziewcząt oraz 35,5% chłopców potrafiło prawidłowo odczytać skróty nazw instytucji zajmujących się sportem. Otrzymane odpowiedzi wykazały także nieznacznie większą wiedzę dziewcząt w zakresie wiadomości ogólnych o kulturze fizycznej niż wiedza badanych chłopców (odpowiednio 33% poprawnych odpowiedzi i 32,9%). Przeprowadzony test pozwolił na określenie wiedzy gimnazjalistów w obszarze tradycji kultury fizycznej, różnych form aktywności ruchowej i przepisów rozgrywania zawodów sportowych, rozumienia roli aktywności ruchowej, a także żywienia i higieny osobistej. Na podstawie zgromadzonego materiału sformułowano m.in. wniosek o braku umiejętności zastosowania zdobytej wiedzy w sytuacjach praktycznych oraz o gorszym przygotowaniu dziewcząt niż chłopców do świadomie podejmowanej aktywności ruchowej. |