Abstrakt: |
Badanie miało charakter ilościowy. Anonimową ankietą audytoryjną objęto uczniów i absolwentów II Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu (z absolwentami skontaktowano się e-mailem albo za pomocą portalu Nasza Klasa). Respondentów pytano o słuszność wprowadzenia podstaw przedsiębiorczości do programu nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych, przydatność treści omawianych w ramach tego przedmiotu, a także o zadania szkoły w zakresie przygotowania młodzieży do dorosłego życia. Badanie było wzorowane na innym, podobnym, przeprowadzonym w 2005 roku (Osuch E., Osuch W., 2005). 77,7% respondentów uważało, że słusznie wprowadzono podstawy przedsiębiorczości do programu nauczania w liceum. 22,3% uczniów uznało jednak tę decyzję za niesłuszną. Pozytywnie o przydatności omawianych treści wypowiedziało się 89,3% uczniów (odpowiedzi: tak i zdecydowanie tak). Jako przydatne treści wskazywano te dotyczące: pracy, pisania listów motywacyjnych i CV (79% wskazań), praw i obowiązków pracowników (26%), rozpoczęcia działalności gospodarczej (20%), komunikacji społecznej (28%), rodzajów umów o pracę (35%). Absolwenci natomiast najbardziej cenili sobie treści dotyczące takich zagadnień jak komunikacja społeczna (52%), pisanie listów motywacyjnych i CV (39%), formy organizacyjno-prawne spółek (30%), rodzaje umów o pracę (30%), funkcje pieniędzy (26%), prawa i obowiązki pracownika (21%), rozpoczęcie działalności gospodarczej (21%), konflikty i ich rozwiązywanie (21%). W opinii uczniów podstawowym zadaniem szkoły w przygotowaniu ich do dorosłego życia jest wspomaganie w wyborze kierunku dalszego kształcenia, a zdaniem absolwentów – pomoc w rozwijaniu umiejętności samokształcenia i samodoskonalenia oraz indywidualnych zainteresowań prowadzeniem działalności gospodarczej. |