BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przedsiębiorczość w szkole ponadgimnazjalnej na przykładzie II Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Krystian Sowislok
Abstrakt:

Badanie miało charakter ilościowy. Anonimową ankietą audytoryjną objęto uczniów i absolwentów II Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu (z absolwentami skontaktowano się e-mailem albo za pomocą portalu Nasza Klasa). Respondentów pytano o słuszność wprowadzenia podstaw przedsiębiorczości do programu nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych, przydatność treści omawianych w ramach tego przedmiotu, a także o zadania szkoły w zakresie przygotowania młodzieży do dorosłego życia. Badanie było wzorowane na innym, podobnym, przeprowadzonym w 2005 roku (Osuch E., Osuch W., 2005). 77,7% respondentów uważało, że słusznie wprowadzono podstawy przedsiębiorczości do programu nauczania w liceum. 22,3% uczniów uznało jednak tę decyzję za niesłuszną. Pozytywnie o przydatności omawianych treści wypowiedziało się 89,3% uczniów (odpowiedzi: tak i zdecydowanie tak). Jako przydatne treści wskazywano te dotyczące: pracy, pisania listów motywacyjnych i CV (79% wskazań), praw i obowiązków pracowników (26%), rozpoczęcia działalności gospodarczej (20%), komunikacji społecznej (28%), rodzajów umów o pracę (35%). Absolwenci natomiast najbardziej cenili sobie treści dotyczące takich zagadnień jak komunikacja społeczna (52%), pisanie listów motywacyjnych i CV (39%), formy organizacyjno-prawne spółek (30%), rodzaje umów o pracę (30%), funkcje pieniędzy (26%), prawa i obowiązki pracownika (21%), rozpoczęcie działalności gospodarczej (21%), konflikty i ich rozwiązywanie (21%). W opinii uczniów podstawowym zadaniem szkoły w przygotowaniu ich do dorosłego życia jest wspomaganie w wyborze kierunku dalszego kształcenia, a zdaniem absolwentów – pomoc w rozwijaniu umiejętności samokształcenia i samodoskonalenia oraz indywidualnych zainteresowań prowadzeniem działalności gospodarczej.

Deskryptory TESE: przedsiębiorczość, treści kształcenia, jakość kształcenia, wiedza, praca
TESE descriptors: enterpreneurship, content of learning, quality of education, knowledge, labour
Publikacje:
  • Sowislok, K. (2012). Przedsiębiorczość w szkole ponadgimnazjalnej na przykładzie II Liceum Ogólnokształcącego w Zabrzu. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 57-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"