BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wsparcie społeczne matek dzieci niepełnosprawnych
Data: [2011]
Badacz: Monika Parchomiuk, Beata Szabała
Abstrakt:

Celem badania było określenie zakresu wsparcia społecznego i psychologicznego, jakie otrzymują matki dzieci niepełnosprawnych. Zastosowano Kwestionariusz Wsparcia Społecznego (NSSQ) J. Norberck w adaptacji J. Kirenko (2002). Badaniem objęto 80 matek dzieci niepełnosprawnych (grupa podstawowa) oraz 50 matek dzieci pełnosprawnych (grupa porównawcza). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że sieć wsparcia społecznego matek dzieci niepełnosprawnych była znacznie bogatsza od sieci matek z grupy porównawczej. Zapytane o najbardziej znaczące osoby, wszystkie badane wskazywały najczęściej współmałżonków, własne matki i siostry. Pewną rolę odgrywali również przyjaciele, koledzy i sąsiedzi, w mniejszym stopniu specjaliści i duchowni wskazywani przede wszystkim przez matki dzieci niepełnosprawnych. Nie stwierdzono różnic między badanymi grupami w zakresie percepcji wsparcia w aspekcie ogólnym oraz w zakresie afirmacji, emocji i pomocy. Zróżnicowanie pojawiło się jednak w przypadku oceny osób znaczących – dla matek dzieci niepełnosprawnych źródłem pozytywnych emocji były głównie dzieci, następnie mąż, rodzice i rodzeństwo, z kolei matki dzieci pełnosprawnych uwzględniały tu także ojca. Matki z grupy podstawowej częściej ceniły też sąsiadów i specjalistów. Analogiczna zależność pojawiła się w przypadku źródła poczucia osobistego szacunku i podziwu – matki dzieci niepełnosprawnych częściej wskazywały na sąsiadów i specjalistów. Specjaliści okazali się też wzbudzać w matkach z grupy podstawowej większe zaufanie niż w matkach z grupy porównawczej. Największe zróżnicowanie badanych grup w zakresie pomocy udzielanej w trudnych sytuacjach życiowych wymagających doświadczenia lub zasobów finansowych stwierdzono w przypadku sąsiadów i sióstr, znacznie częściej wskazywanych przez matki z grupy podstawowej niż matki z grupy porównawczej. Matki dzieci niepełnosprawnych w przypadku choroby dziecka najczęściej liczyły na męża, matki i rodzeństwo, w dalszej kolejności również na sąsiada, znacznie rzadziej zaś od matek z grupy porównawczej – na specjalistów, przyjaciół i kolegów.

Autorskie słowa kluczowe: wsparcie społeczne, niepełnosprawność dziecka, wspieranie rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym
Author's Keywords: child's disability, supporting family with a child with disability
Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, rodzice, wsparcie finansowe, relacje interpersonalne, zachowania społeczne
TESE descriptors: intellectual disability, disability, parents, financial support, interpersonal relations, social behaviour
Publikacje:
  • Szabała, B. i Parchomiuk, M. (2011). Wsparcie społeczne matek dzieci niepełnosprawnych. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 1 (13), 47-67.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"