BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wsparcie społeczne i strategie radzenia sobie ze stresem a depresyjność młodzieży
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Renata Sikora
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: 1. Czy poziom wsparcia społecznego zmienia się wraz z wiekiem młodzieży? 2. Czy strategie radzenia sobie ze stresem pozostają w związku z poziomem postrzeganego przez młodzież wsparcia? 3. Czy wsparcie społeczne i strategie radzenia sobie ze stresem pozostają w związku z depresyjnością młodzieży? Badaniem objęto 377 uczniów; analizie poddano 342 kwestionariusze. W badanej próbie znalazło się 94 respondentów uczęszczających do szkół podstawowych, 136 do gimnazjów, 89 do liceów, 23 do techników. Wśród badanych było 189 dziewcząt i 153 chłopców. 274 osoby pochodziły z miasta, 68 – ze wsi. Pomiaru dokonano za pomocą Skali Wsparcia Społecznego, Kwestionariusza Radzenia Sobie ze Stresem przez Młodzież, Inwentarza Depresyjności Dziecka. Jeśli chodzi o rodziców, największe wsparcie młodzież otrzymywała ze strony matek (18,7% wskazań na łącznie 6430), a w dalszej kolejności ze strony ojców (11,8%). Nauczyciela wskazano jedynie 1,3% razy. Największe postrzegane przez młodzież wsparcie pochodziło od ich kolegów i koleżanek (38,3%). Na podstawie analizy korelacji Pearsona stwierdzono, że takie strategie jak poszukiwanie wsparcia społecznego, inwestowanie w przyjaźń i wspólne działanie są dodatnio związane z liczbą osób udzielających wsparcia oraz z satysfakcją z otrzymywanego wsparcia. Okazało się ponadto, że poziom depresyjności badanej młodzieży wynikał w dużej mierze ze strategii radzenia sobie ze stresem.

Autorskie słowa kluczowe: strategie radzenia sobie ze stresem, płeć, depresja, wsparcie społeczne, młodzież
Author's Keywords: coping strategies, sex, depression, adolescents
Deskryptory TESE: nauczyciel, młodzież, relacje interpersonalne, konflikt, osobowość, dobre samopoczucie
TESE descriptors: teacher, youth, interpersonal relations, conflict, personality, well-being
Publikacje:
  • Sikora, R. (2012). Wsparcie społeczne i strategie radzenia sobie ze stresem a depresyjność młodzieży. Psychologia Rozwojowa, 2, 41-54.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"