Tytuł badania: |
Studenci kierunków pedagogicznych o sobie, uczelni i przygotowaniu do zawodu nauczycielskiego |
Instytucja: |
|
Data: |
maj 1989 |
Badacz: |
Teresa Elżbieta Dąbrowska |
Abstrakt: |
Celem sondażu było uzyskanie odpowiedzi na pytania dotyczące: 1. satysfakcji studentów z wyboru kierunku studiów; 2. czynników i okoliczności decydujących o wyborze studiów; 3. oceny zdolności pedagogicznych przez studentów; 4. oczekiwań studentów w zakresie wzbogacenia i uatrakcyjnienia studiów; 5. wyobrażeń związanych ze studiami; 6. związku planów życiowych ze studiami pedagogicznymi. Anonimową ankietę – składającą się z 15 pytań – przeprowadzono wśród 173 studentów studiów dziennych Oddziału Zamiejscowego Wydziału Pedagogicznego w Łomży – filii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Olsztynie. Wśród badanych było pięciu mężczyzn. Studenci pochodzili z rodzin chłopskich, robotniczych i inteligenckich (najmniej osób wywodziło się z rodzin rolniczych). Ponad 60% z nich mieszkało w miastach. 60% respondentów ukończyło liceum ogólnokształcące; 26% było absolwentami studium nauczycielskiego. Najczęstsze motywy podjęcia studiów pedagogicznych wskazywane przez studentów to: zainteresowania i zamiłowania (61%), atrakcyjność pracy w szkole (49,1%). 40% studentów zadeklarowało satysfakcję z podjętych studiów. 40% badanych wybrało studia na uczelni w Łomży, ponieważ nie dostali się na inną uczelnię. Badani oceniali dosyć pozytywnie swoje zdolności pedagogiczne – 0,5% osób stwierdziło, że nie ma takich predyspozycji. Ponad 90% studentów zamierzało pracować – po ukończeniu nauki – w szkole.
|
Deskryptory TESE: |
student, samoocena, ewaluacja przez słuchaczy, wybór studiów, ankieta, motywacja |
TESE descriptors: |
student, self-evaluation, evaluation by students, choice of studies, questionnaire, motivation |
Publikacje: |
- Pajka, S. (1991). Studenci kierunków pedagogicznych o sobie, uczelni i przygotowaniu do zawodu nauczycielskiego. Ruch Pedagogiczny, 5-6, 84-93.
|