Abstrakt: |
Celem badania było ustalenie, jakie obszary działań uczelni były pozytywnie wartościowane przez studentów, a jakie oceniano negatywnie, oraz określenie czynników różnicujących ocenę różnych rodzajów wsparcia udzielanego studentom. Badaniem ankietowym objęto 163 studentów zarządzania oraz 116 studentów matematyki Uniwersytetu w Zielonej Górze. Pytania skierowane do studentów uwzględniały warunki do realizacji zainteresowań kulturalnych i sportowych, zaspokajanie przez uczelnię potrzeb bytowych, działalność samorządu studenckiego, zachowania studentów związanych z sytuacjami powstającymi na uczelni i ich stosunek do obowiązków, wymagania stawiane przez wykładowców i warunki studiowania. W analizie uzyskanych danych statystycznych posłużono się analizą czynnikową i analizą skupień. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że ocena formalnych wymagań związanych z odgrywaniem roli studenta była powściągliwa. Pozytywnie oceniano liczbę zajęć, zwrócono jednak uwagę na niewystarczającą ilość czasu pozostałego na realizowanie zainteresowań kulturalnych czy sportowych po uwzględnieniu czasu potrzebnego na przygotowanie się na zajęcia. Studentów satysfakcjonowały warunki stwarzane przez uczelnię do zdobywania wiedzy, w tym możliwość korzystania z księgozbioru uczelni, jej pracowni i specjalistycznego wyposażenia technicznego. Najbardziej krytycznie odniesiono się w tym zakresie do wysokości świadczeń stypendialnych oraz kryteriów przyznawania pomocy materialnej. Powściągliwa była również ocena oczekiwań wykładowców wobec studentów, przede wszystkim w zakresie komunikacji językowej (hermetycznego języka stosowanego przez wykładowców). Poziom zadowolenia z przygotowania studentów do zawodu był również umiarkowany. Studenci zarządzania nieco korzystniej oceniali uczelnię niż studenci matematyki. |