BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Studenci małego ośrodka akademickiego o uczelni
Data: [2002]
Badacz: Barbara Hajduk
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, jakie obszary działań uczelni były pozytywnie wartościowane przez studentów, a jakie oceniano negatywnie, oraz określenie czynników różnicujących ocenę różnych rodzajów wsparcia udzielanego studentom. Badaniem ankietowym objęto 163 studentów zarządzania oraz 116 studentów matematyki Uniwersytetu w Zielonej Górze. Pytania skierowane do studentów uwzględniały warunki do realizacji zainteresowań kulturalnych i sportowych, zaspokajanie przez uczelnię potrzeb bytowych, działalność samorządu studenckiego, zachowania studentów związanych z sytuacjami powstającymi na uczelni i ich stosunek do obowiązków, wymagania stawiane przez wykładowców i warunki studiowania. W analizie uzyskanych danych statystycznych posłużono się analizą czynnikową i analizą skupień. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że ocena formalnych wymagań związanych z odgrywaniem roli studenta była powściągliwa. Pozytywnie oceniano liczbę zajęć, zwrócono jednak uwagę na niewystarczającą ilość czasu pozostałego na realizowanie zainteresowań kulturalnych czy sportowych po uwzględnieniu czasu potrzebnego na przygotowanie się na zajęcia. Studentów satysfakcjonowały warunki stwarzane przez uczelnię do zdobywania wiedzy, w tym możliwość korzystania z księgozbioru uczelni, jej pracowni i specjalistycznego wyposażenia technicznego. Najbardziej krytycznie odniesiono się w tym zakresie do wysokości świadczeń stypendialnych oraz kryteriów przyznawania pomocy materialnej. Powściągliwa była również ocena oczekiwań wykładowców wobec studentów, przede wszystkim w zakresie komunikacji językowej (hermetycznego języka stosowanego przez wykładowców). Poziom zadowolenia z przygotowania studentów do zawodu był również umiarkowany. Studenci zarządzania nieco korzystniej oceniali uczelnię niż studenci matematyki.

Deskryptory TESE: student, uniwersytet, szkoła wyższa, jakość kształcenia, warunki kształcenia
TESE descriptors: student, universty, higher education, quality of education, learning context
Publikacje:
  • Hajduk, B. (2002). Studenci małego ośrodka akademickiego o uczelni. Edukacja, 2, 46-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"