BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Formowanie się tożsamości i poczucie samodzielności a niepełnosprawność w okresie wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości
Data: [2011]
Badacz: Anna Brzezińska, Konrad Piotrowski
Abstrakt:

Celem badania było opisanie przebiegu formowania się tożsamości i poczucia samodzielności u młodzieży o ograniczonej sprawności oraz młodzieży sprawnej w okresie wyłaniającej się i wczesnej dorosłości. Ogółem przebadano 824 osoby podzielone na pięć grup wiekowych: 18-20 lat, 21-23 lata, 24-26 lat, 27-29 lat, 30-35 lat. Zastosowano Skalę Wymiarów Rozwoju Tożsamości oraz Skalę Poczucia Dorosłości (SPD). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że osoby niepełnosprawne w mniejszym stopniu oraz później niż osoby sprawne podejmowały zadania rozwojowe okresu dorosłości, wiążące się z formowaniem się tożsamości i poczuciem samodzielności. Pod koniec okresu adolescencji (18-20 lat) i na początku okresu dorosłości (21-23 lata) osoby niepełnosprawne odczuwały również w mniejszym stopniu kryzys tożsamości i wykazywały większą pewność co do kształtu swojego życia, tego, co chcą osiągnąć i czemu chcą się poświęcić. Tendencja ta ulegała odwróceniu w starszych grupach badanych, gdy to osoby pełnosprawne uzyskiwały wyższe wyniki w zakresie podejmowania zobowiązań i identyfikacji z nimi oraz poczucia samodzielności. W wyniku analizy uzyskanych danych stwierdzono ponadto, że poczucie samodzielności w większym stopniu wpływało na rozwój tożsamości osobowej niż podejmowanie się realizacji zadań rozwojowych.

Autorskie słowa kluczowe: wyłaniająca się dorosłość, wczesna dorosłość, tożsamość, wymiary tożsamości, poczucie samodzielności
Author's Keywords: emerging adulthood, young adulthood, identity, dimensions of identity, sense of independence
Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, młodzież, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, wiek
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, youth, people with disabilities, disability, age
Publikacje:
  • Brzezińska, A. i Piotrowski, K. (2011). Formowanie się tożsamości i poczucie samodzielności a niepełnosprawność w okresie wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości. Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo, 1 (13), 91-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"