BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Formy aktywności i przestrzeni w rysunku dziecka neurotycznego
Data: [1993]
Badacz: Elżbieta Głowacka
Abstrakt:

Przedmiotem badania był wybór form aktywności i przestrzeni w twórczości dzieci w zależności od stopnia nasilenia neurotyzmu. Autorka szukała odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób dziecko akcentuje potrzebę spokoju. Problematykę tę rozważano w odniesieniu do rysunku o tematyce: Miejsce, w którym chciałbym przebywać jak najdłużej, jak najczęściej. Badaniem objęto 46 trzynastolatków z jednej ze szkół podstawowych w Krakowie. Posłużono się testem Jaki jesteś? M. Choynowskiego i E. Skrzypek w celu diagnozy neurotyzmu dzieci. Na podstawie wyników badania dzieci podzielono na trzy grupy: neurotycy, przeciętnie zrównoważeni, zrównoważeni. Materiał rysunkowy podzielono na dwie kategorie: aktywność czynna i aktywność bierna. Badanie wykazało, że aktywność czynną wybierały najczęściej dzieci średnio zrównoważone. W grupie dzieci zrównoważonych najwięcej było prac przedstawiających tak zwane światy puste, to znaczy, że trudno było określić formy aktywności. Okazało się, że dzieci neurotyczne i średnio zrównoważone wyrażają potrzebę wyładowania energii w aktywności czynnej. We wszystkich grupach świat przedstawiony na rysunku charakteryzował się brakiem barier, ograniczeń, była to najczęściej przestrzeń otwarta.

Author's Keywords: drawing
Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, rozwój dziecka, edukacja plastyczna, edukacja artystyczna, rozwój poznawczy, osobowość
TESE descriptors: special educational needs, child development, drawing, art education, cognitive development, personality
Publikacje:
  • Głowacka, E. (1993). Formy aktywności i przestrzeni w rysunku dziecka neurotycznego. Plastyka i Wychowanie, 5, 18-20.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"