Abstrakt: |
Przedmiotem badania były formy doskonalenia podejmowane przez nauczycieli. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki obserwacji uczestniczącej, wywiadu i ankiety własnej konstrukcji. Badaniem objęto 117 nauczycieli trzech szkół podstawowych i dwóch gimnazjów z rejonu Kalwarii Zebrzydowskiej i Krakowa. Dane te uzupełniono wywiadami z pięcioma dyrektorami placówek, w których pracowali nauczyciele. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele uczestniczyli w wielu formach doskonalenia zawodowego, a preferowali przy tym formy krótsze, jak szkolenia i kursy. Powodami rezygnacji z bardziej intensywnych form doskonalenia były najczęściej brak czasu, konieczność pogodzenia życia rodzinnego z zawodowym oraz obowiązek zaliczenia danej formy doskonalenia. Jeśli już badani decydowali się na studia, wybierali te, które umożliwiały im szybkie zdobycie kwalifikacji do nauczania drugiego przedmiotu lub prowadzenia zajęć z zakresu rewalidacji. Studia podyplomowe były również atrakcyjne ze względu na możliwość częściowego sfinansowania ich przez dyrekcję szkoły. Bardzo niski był wskaźnik korzystania z praktyk zagranicznych, co wiązano z brakiem wystarczającego rozpropagowania informacji o takiej możliwości. |