BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współpraca nauczyciela przedszkola z rodzicami dziecka – rzeczywistość i oczekiwania
Instytucja:
Data: 2006
Badacz: Maria Truszkowska-Wojtkowiak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: Jakie formy współpracy z rodzicami dominują obecnie w pracy nauczyciela przedszkola oraz jakie są oczekiwania rodziców wobec przedszkola? Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Badaniem objęto 25 nauczycieli oraz 250 rodziców dzieci uczęszczających do przedszkoli miejskich w Gdańsku. W wyniku przeprowadzonej ankiety stwierdzono, że większość rodziców podczas dokonywania wyboru placówki kierowała się opinią w środowisku (62%), dla 24% badanych ważnym motywem umieszczenia syna lub córki w przedszkolu była tradycja rodzinna, w dalszej kolejności wymieniano odległość placówki od domu. Wśród preferowanych form współpracy ankietowani rodzice wskazywali najczęściej: kontakty indywidualne (72%), uroczystości przedszkolne (61%), kącik dla rodziców (43%), zebrania grupowe (33%) oraz zajęcia otwarte (21%). Ponadto odnotowano bardzo ważny wpływ dyrekcji w procesie współpracy placówki opiekuńczej z rodzicami (45% ankietowanych oczekiwało od dyrektora przedszkola umiejętności dobrej organizacji pracy przedszkola). Ponad połowa rodziców liczyła na dobre przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole (56%), a także wyrobienie w dzieciach samodzielności (67%). Większość pedagogów (60%) oceniała swoje kontakty z rodzicami na 4 pkt (w skali od 1 do 5), 20% – na 5 pkt, 15% – na 3 pkt, a 5% – na 2 pkt.

Autorskie słowa kluczowe: pedagogika społeczna, pedagogika przedszkolna
Author's Keywords: social pedagogy, infant education pedagogy
Deskryptory TESE: placówka przedszkolna, dziecko, edukacja, rodzice, relacja rodzice – szkoła, nauczyciel
TESE descriptors: pre-primary institution, child, education, parents, parent-school relation, teacher
Publikacje:
  • Truszkowska-Wojtkowiak, M. (2008). Współpraca nauczyciela przedszkola z rodzicami dziecka – rzeczywistość i oczekiwania. Studia i Badania Naukowe, 2, 135-144.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"