Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: Jakie formy współpracy z rodzicami dominują obecnie w pracy nauczyciela przedszkola oraz jakie są oczekiwania rodziców wobec przedszkola? Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz technikę ankiety. Badaniem objęto 25 nauczycieli oraz 250 rodziców dzieci uczęszczających do przedszkoli miejskich w Gdańsku. W wyniku przeprowadzonej ankiety stwierdzono, że większość rodziców podczas dokonywania wyboru placówki kierowała się opinią w środowisku (62%), dla 24% badanych ważnym motywem umieszczenia syna lub córki w przedszkolu była tradycja rodzinna, w dalszej kolejności wymieniano odległość placówki od domu. Wśród preferowanych form współpracy ankietowani rodzice wskazywali najczęściej: kontakty indywidualne (72%), uroczystości przedszkolne (61%), kącik dla rodziców (43%), zebrania grupowe (33%) oraz zajęcia otwarte (21%). Ponadto odnotowano bardzo ważny wpływ dyrekcji w procesie współpracy placówki opiekuńczej z rodzicami (45% ankietowanych oczekiwało od dyrektora przedszkola umiejętności dobrej organizacji pracy przedszkola). Ponad połowa rodziców liczyła na dobre przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole (56%), a także wyrobienie w dzieciach samodzielności (67%). Większość pedagogów (60%) oceniała swoje kontakty z rodzicami na 4 pkt (w skali od 1 do 5), 20% – na 5 pkt, 15% – na 3 pkt, a 5% – na 2 pkt. |