Tytuł badania: |
Badania nad kształceniem dzieci dysfunkcyjnych w szkołach masowych, na przykładzie doświadczeń gdańskich |
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Jolanta Rembowska-Tabaro |
Abstrakt: |
Celem przeprowadzonej metaanalizy było przedstawienie placówek podejmujących integrację w województwie pomorskim w oparciu o opracowania Kuratorium Oświaty w Gdańsku. Zgodnie z otrzymanym materiałem w roku szkolnym 2005/2006 wychowaniem i nauczaniem integracyjnym objęto 2116 dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ponadto w roku tym w 161 placówkach utworzono 529 oddziałów integracyjnych (w 17 przedszkolach 47 oddziałów dla 190 dzieci niepełnosprawnych; w 98 szkołach podstawowych 366 klas dla 1453 uczniów niepełnosprawnych; w 38 gimnazjach 94 klasy dla 375 uczniów oraz w ośmiu szkołach ponadgimnazjalnych 22 klasy dla 98 uczniów). Na podstawie zgromadzonych danych w kolejnym roku szkolnym (2006/2007) wychowaniem i nauczaniem integracyjnym objęto 2284 dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W 160 placówkach utworzono 560 oddziałów integracyjnych (w 17 przedszkolach 48 oddziałów dla 188 dzieci; w 99 szkołach podstawowych 384 klasy dla 1555 uczniów; w 38 gimnazjach 110 klas dla 461 uczniów oraz w sześciu szkołach ponadgimnazjalnych 18 klas dla 80 uczniów). W analizie posłużono się ponadto przykładem Szkoły Podstawowej nr 57 w Gdańsku, w której od 10 lat realizuje się program nauczania integracyjnego. Wdrażany tam proces integracji bazuje m.in. na organizacji zajęć dodatkowych, stałej współpracy ze środowiskiem rodzinnym (np. cotygodniowe konsultacje z nauczycielami, zajęcia otwarte czy popołudniowe). Zwrócono także uwagę na dostosowywanie programu i wymagań w SP nr 57 do uczniów niedosłyszących i niedowidzących. |
Autorskie słowa kluczowe: |
integracja szkolna, klasy integracyjne, dzieci dysfunkcyjne |
Author's Keywords: |
school integration, integration class, dysfunctional children |
Deskryptory TESE: |
szkoła publiczna, uczeń, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, baza dydaktyczna, dostępność oświaty, kształcenie integracyjne |
TESE descriptors: |
public-sector school, pupil, disability, intellectual disability, educational facilities, access to education, inclusive education |
Publikacje: |
- Rembowska-Tabaro, J. (2008). Badania nad kształceniem dzieci dysfunkcyjnych w szkołach masowych, na przykładzie doświadczeń gdańskich. Studia i Badania Naukowe, 2, 187-198.
|