Tytuł badania: |
Badania nad jakością kształcenia w Szkole Głównej Handlowej spostrzeganego i ocenianego przez studentów studiów niestacjonarnych |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 |
Badacz: |
Stefan Doroszewicz |
Abstrakt: |
W badaniu poświęconym jakości kształcenia w Szkole Głównej Handlowej wzięło udział łącznie 137 studentów magisterskich studiów niestacjonarnych. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano wystandaryzowany kwestionariusz. Na podstawie wyników badania zauważono istnienie dwóch frakcji respondentów różnie oceniających jakość kształcenia na uczelni. Ponieważ na podstawie wyników badania nie udało się potwierdzić, jakiego rodzaju właściwości charakteryzują daną zbiorowość, badania powtórzono w 2008 roku z wykorzystaniem kwestionariusza ze zmiennymi grupującymi i ich kategoriami. Na podstawie wyników drugiego pomiaru stwierdzono względnie mocną stronę magisterskich studiów niestacjonarnych na SGH: Zdolność uczelni do zapewnienia wykładowców przekazujących aktualną wiedzę w sposób profesjonalny. Za słabe strony kształcenia na badanej uczelni studenci uznawali: Zdolność uczelni do zapewnienia jej studentom kontaktu merytorycznego z wykładowcami w dogodnym czasie oraz Zdolność uczelni do kształcenia umiejętności praktycznych, wspierających rozwój zawodowy. Potwierdzono wpływ dwóch zmiennych na opinie studentów: miejsca zamieszkania oraz przyczyny wybory studiów. Okazało się bowiem, że studenci z Warszawy krytyczniej oceniali kompleksową jakość kształcenia na SGH niż ich koledzy spoza Warszawy. Ponadto lepiej nastawieni wobec jakości kształcenia byli studenci, którzy wybrali uczelnię ze względu na program nauczania i prestiż SGH. |
Deskryptory TESE: |
krytycyzm, jakość kształcenia, jakość nauczania, postawa, ocenianie, ocena uczących się |
TESE descriptors: |
critical sense, quality of education, teaching quality, attitude, marking, evaluation of students |
Publikacje: |
- Doroszewicz, S. (2009). Badania nad jakością kształcenia w Szkole Głównej Handlowej spostrzeganego i ocenianego przez studentów studiów niestacjonarnych. W: B. Sitarska, K. Jankowski i R. Droba (red.), Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej (s. 17-28). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
|