BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Życie na pół trudne”. Językowy obraz dorosłości i dorosłych w wypowiedziach dzieci przedszkolnych
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Anna Wileczek
Abstrakt:

Analizę językowego obrazu dorosłości przeprowadzono w oparciu o teksty zebrane podczas bezpośrednich rozmów z pięcioletnimi dziećmi uczęszczającymi do kieleckich i podkieleckich przedszkoli. Dodatkowo kontekstem badawczym były wypowiedzi z audycji radiowych Katarzyny Stoparczyk Dzieci wiedzą lepiej (emitowanych w Programie 3 Polskiego Radia oraz wydanych w formie płyty CD). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że domenę dorosłości w językowym obrazie dzieci stanowił profil pracy i dojrzałości (np. Moja mam pracuje w pocie czoła, Mojego taty ciągle nie ma, bo pracuje za granicą). Dodatkowo w wypowiedziach przedszkolaków pojawiły się kwestie określonych stanów egzystencjalnych wynikających z dorosłości, tzn. starzenie się oraz śmierć jako naturalna konsekwencja przemijania (np. Mój dziadek jest stary jak świat). Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano rozumienie przez dzieci takich pojęć jak miłość, z którą wiążą się pewne czynności zarezerwowane dla dorosłych ([dzieci] są jeszcze małe, nie rozumieją, nie mają piersi, nie mają niczego dorosłego, zarostów i nie mają takiego gustu). Wśród wypowiedzi badanych odnotowano ponadto czynności i stany związane z funkcjonowaniem dorosłych w określonych rolach społecznych (Mężczyźni są twardzi, a baby lubią tylko gadać, a małe bawić się lalkami i nic z tego nie mają). Przeprowadzona analiza pozwoliła sformułować wniosek o rejestrowaniu przez dzieci świata dorosłych w kategoriach obowiązku i powinności.

Author's Keywords: the reconstruction, the linguistic image of the world of pre-school children
Deskryptory TESE: placówka przedszkolna, edukacja przedszkolna, dziecko, umiejętności komunikowania się, język, rodzina, relacja dorosły – dziecko
TESE descriptors: pre-primary institution, pre-primary education, child, communicative competences, language, family, adult-child relation
Publikacje:
  • Wileczek, A. (2012). „Życie na pół trudne”. Językowy obraz dorosłości i dorosłych w wypowiedziach dzieci przedszkolnych. Studia Pedagogiczne, 21, 99-109.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"