BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola autorytetu w życiu gimnazjalisty
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Małgorzata Wolska-Długosz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: Jak gimnazjaliści postrzegają rolę autorytetu w ich życiu? Próbę badawczą stanowiło 350 uczniów gimnazjum. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny oraz technikę kwestionariusza ankiety. W pojmowaniu 79% gimnazjalistów pojęcie autorytetu oznacza osobę, która stanowi wzór do naśladowania. 60% respondentów uważało, że obecnie liczba osób uważanych za autorytet maleje, jednocześnie zdaniem 41% uczniów młodzi ludzie powinni kierować się w swoim życiu przede wszystkim własnym sumieniem. Według ankietowanych o szacunku innych osób decydują cechy osobiste oraz charyzma (54%). Wśród innych cech determinujących uznanie badani wymieniali także wykształcenie oraz doświadczenie życiowe (30%), a także osiągnięcia i talent (37%) czy otwartość i łatwość w nawiązywaniu kontaktów (28%). Dla 12% gimnazjalistów autorytetem była matka, a dla 9% – ojciec. 21% uczniów za autorytet uznało artystę lub sportowca. Dodatkowo okazało się, że największy wpływ na poglądy, postawę i zachowanie badanych uczniów mieli przyjaciele i znajomi (49%), w dalszej kolejności rodzice (39%). Wśród czynników wpływających na szacunek do rodziców znalazły się m.in. gotowość pomocy (51%), dawanie dobrego przykładu (21%), cechy charakteru (12%), fakt bycia rodzicem (10%) czy pozycja społeczna i status materialny (6%). Na pytanie o autorytet nauczyciela liczba wskazań pozytywnych i negatywnych okazała się porównywalna (odpowiednio 51% i 49%).

Author's Keywords: weight, idol, ideal
Deskryptory TESE: gimnazjum, uczeń, postawa, zachowania, zachowania społeczne, młodzież
TESE descriptors: lower secondary, pupil, attitude, behaviour, social behaviour, youth
Publikacje:
  • Wolska-Długosz, M. (2012). Rola autorytetu w życiu gimnazjalisty. Studia Pedagogiczne, 21, 99-109.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"