Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie: Jak gimnazjaliści postrzegają rolę autorytetu w ich życiu? Próbę badawczą stanowiło 350 uczniów gimnazjum. Do zebrania materiału badawczego zastosowano sondaż diagnostyczny oraz technikę kwestionariusza ankiety. W pojmowaniu 79% gimnazjalistów pojęcie autorytetu oznacza osobę, która stanowi wzór do naśladowania. 60% respondentów uważało, że obecnie liczba osób uważanych za autorytet maleje, jednocześnie zdaniem 41% uczniów młodzi ludzie powinni kierować się w swoim życiu przede wszystkim własnym sumieniem. Według ankietowanych o szacunku innych osób decydują cechy osobiste oraz charyzma (54%). Wśród innych cech determinujących uznanie badani wymieniali także wykształcenie oraz doświadczenie życiowe (30%), a także osiągnięcia i talent (37%) czy otwartość i łatwość w nawiązywaniu kontaktów (28%). Dla 12% gimnazjalistów autorytetem była matka, a dla 9% – ojciec. 21% uczniów za autorytet uznało artystę lub sportowca. Dodatkowo okazało się, że największy wpływ na poglądy, postawę i zachowanie badanych uczniów mieli przyjaciele i znajomi (49%), w dalszej kolejności rodzice (39%). Wśród czynników wpływających na szacunek do rodziców znalazły się m.in. gotowość pomocy (51%), dawanie dobrego przykładu (21%), cechy charakteru (12%), fakt bycia rodzicem (10%) czy pozycja społeczna i status materialny (6%). Na pytanie o autorytet nauczyciela liczba wskazań pozytywnych i negatywnych okazała się porównywalna (odpowiednio 51% i 49%). |